[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
- evner at vælge rette journalistiske genrer til en given formidlingsopgave og kan reflektere over dette valg ved hjælp af akademisk teori og metode.
- kan bruge de journalistiske værktøjer korrekt.
- demonstrerer viden om målgrupper og genrer og deres anvendelses muligheder for at formidle svært eller kompliceret stof til en læserskare med ringe eller intet kendskab til den studerendes fagområde.
Formålet med disciplinen er at skærpe de studerendes evne til at formidle emner inden for deres fag præcist, klart og
modtagerorienteret. Disciplinen fortsætter Journalistik formidling i praksis I’s fokus, nemlig på specifikt at træne de studerendes
evne til at skrive konkret og dynamisk med et klart mål. De studerende udfylder fortsat rammerne med indhold hentet fra deres studium. Disciplinens tilbagevendende succeskriterium er, at stoffet er vinklet, så det kan formidles forståeligt på den givne plads til den interesserede, men forudsætningsløse læser. Kravene til stringent, målrettet formidling skærpes, sideløbende med at de
studerende bliver fortsat mere fortrolige med idéudvikling, coaching og efterkritik.
Den studerende kan først indstille sig til prøve i disciplinen Journalistisk formidling i praksis II, når disciplinen Journalistisk formidling i praksis I er bestået.
Der lægges i undervisnings- og arbejdsformerne vægt på, at den studerende opnår færdighed i at vurdere stoffets relevans for målgruppen. Semestret er bygget op om holdundervisning med fast underviser og en tilstræbt vekselvirkning mellem praktisk arbejde (hurtige øvelser/længere opgaver), oplæg fra underviser, oplæg fra studerende, diskussioner, skriveværksteder, eksempelgennemgang, opgaveevalueringer og gæsteundervisere.
Dansk