[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Formålet med disciplinen er at give de studerende færdigheder i teoretisk- og metodisk reflekteret analyse af mediesystemer og deres udvikling. Der arbejdes med lovgrundlag og økonomiske forhold af betydning for de enkelte medier og for det samlede mediesystem, og der inddrages organisationsteoretiske tilgange til analyse af den enkelte virksomhed.
Den studerende kan først indstille sig til prøven i Mediesystemanalyse II, når prøven i Mediesystemanalyse I er bestået.
Den studerende kan først indstille sig til prøve i det Mediesystemanalytiske modul, når det Receptionsanalytiske modul er bestået.
Jørgen Bang og Frands Mortensen
Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med diskussioner og deltageroplæg. Forløbet foregår som en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion samt øvelser og de studerendes egne empiriske projekter i grupper under vejledning.
Dansk
Hallin & Mancini: Comparing Media Systems (anskaffet i efteråret)
Kevin Williams: European Media Studies. London: Hodder Arnold Publication, 2006
Ulla Carlsson (ed.:): Radio, TV & Internet in the Nordic Countries. Göteborg : Nordicom, 2006
Klaus Bruhn Jensen (red.): Dansk Mediehistorie, bind 1, 2 & 3 anskaffet fra tidligere semestre
Prøven kan aflægges på en af to måder:
a) Hvis den studerende aktivt, regelmæssigt og tilfredsstillende har fulgt undervisningen (75% tilstedevær samt udarbejdelse af arbejdsopgaver i forbindelse med forløbet), er prøven en fri hjemmeopgave. Den skriftlige prøves omfang er 12-15 sider pr. studerende. Opgaven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
Prøveform:
skriftlig
Omfang:
12-15 sider
b) Uden undervisningsdeltagelse skal der udarbejdes en bunden, skriftlig hjemmeopgave. Den skriftlige prøves omfang er 15-20 sider pr. studerende. Opgaven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse.
Prøveform:
skriftlig
Omfang:
15-20 sider
Varighed:
30 dage