[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Formålet med disciplinen er at give de studerende grundlæggende viden, forståelse og færdigheder i analyse af mediesystemer og deres udvikling. Der introduceres til lovgrundlag og økonomiske forhold af betydning for udvalgte medier og for det samlede mediesystem. Forløbet foregår i en vekselvirkning mellem teoretiske og metodiske introduktioner af udvalgte cases og de studerendes egne empiriske mediesystemanalyser, hvor fokus lægges på at anvende og reflektere over et kildemateriale.
Den studerende kan først indstille sig til prøven i mediesystemanalyse når medietekstanalyse er bestået.
Hanne Bruun
Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med diskussioner og deltageroplæg. Forløbet foregår som en vekselvirkning mellem teoretisk og metodisk introduktion samt øvelser og de studerendes egne empiriske projekter i grupper under vejledning.
Dansk
Vestergaard, Jakob (2007) ”Hvad er et mediesystem og hvordan analyserer man det?” I Bruun, Hanne & Kirsten Frandsen (red.) TV-produktion – nye vilkår. København: Forlaget Samfundslitteratur
Hallin & Mancini (2005) Comparing media Systems. Three Models of Media and Politics
Moe, H. & Syvertsen T. (2007) ”Media Institutions as a Research Field”, in Nordicom Review, Jubilee issue: 149-167
Uddrag fra Media Trends 2006. (2006) Nordicom
Uddrag fra Det danske reklamemarked 2007. Dansk Oplagskontrol 2008
Mediepolitisk aftale 2007-2010 http://www.kum.dk/sw75841.asp
Bekendtgørelse af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed LBK nr. 338 af 11/04/2007 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=12056
Dansk Mediehistorie, bind 3 (1997) København: Samleren, s. 118-131 + bind 4 (2003) Købehavn: Samfundslitteratur, s. 47-64
Prøven kan aflægges på to måder:
a) Hvis den studerende aktivt, regelmæssigt og tilfredsstillende har fulgt undervisningen (75% tilstedevær) herunder afleveret mindre opgaver i forløbet (f.eks. mundtlige oplæg, mindre skriftlige redegørelser o.l.), er prøven en fri hjemmeopgave. Opgaven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Opgavens omfang er 12-15 sider for én studerende.
Prøveform
: Fri hjemmeopgave
Censur og bedømmelse
: Intern censur, 7-skala.
Vægtning
: 15 ECTS-point.
b) Uden undervisningsdeltagelse skal der udarbejdes en bunden, skriftlig hjemmeopgave. Opgaven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Prøvens omfang er 20-25 sider for én studerende.
Prøveform
: Bunden, skriftlig hjemmeopgave.
Varighed
: 30 dage.
Censur og bedømmelse
: Intern censur, 7-skala.
Vægtning
: 15 ECTS-point.