[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Målet med kurset er, at den studerende kan:
• organisere organisations- og samarbejdsformer, der understøtter vidensdeling, videnskonstruktion og organisationsudvikling
• tilrettelæge digitale medier til understøttelse af bestemte organisations- og samarbejdsformer
• analysere og vurdere konkrete digitale mediers potentialer ud fra forskellige teoretiske forståelser af vidensdeling
• anvende forskellige digitale medier med henblik på vidensdeling
• forstå forskellige teoretiske tilgange til vidensdeling
• forstå sammenhænge mellem organisations- og samarbejdsformer og vidensdeling
Formål
På kurset behandles problemstillingen: Hvordan organiseres vidensdeling i organisationer, og hvordan tilrettelægges digitale medier til understøttelse af vidensdeling?
Fagligt indhold
Kurset fokuserer på teorier, der sætter spørgsmålstegn ved traditionel knowledge management, hvis fokus er lagring og distribution af information. Mange virksomheder har investeret store summer i tekniske vidensdelingssystemer uden den store succes. Kurset anlægger en anderledes vinkel ved at koble vidensdeling til sociale processer og organisationsformer. Samtidig betragtes vidensdeling som et integreret aspekt af en organisations fælles videnskonstruktion og organisationsudvikling.
Kursets problemstilling behandles praktisk såvel som teoretisk. Udgangspunktet er et praktisk aspekt, der består i et overblik over en række konkrete digitale medier, der potentielt kan understøtte vidensdeling.
Kurset fokuserer på sociale medier, der understøtter personaliseret og social anvendelse - blandt andet weblogs, wikier, diskussionsfora, rss og social bookmarking.
Det teoretiske arbejde består i en behandling af spørgsmål som: Hvad er vidensdeling, og hvad er mulighederne og betingelserne for at dele viden? Hvordan skabes de rette betingelser for videnskonstruktion og organisationsudvikling?
Formålet med det teoretiske arbejde er at diskutere, hvilke organisations- og samarbejdsformer der understøtter vidensdeling. Teorierne anvendes til at diskutere, hvordan digitale medier kan medvirke til at skabe en organisatorisk infrastruktur for vidensdeling, der fokuserer på sociale processer og personlige relationer.
Christian Dalsgaard
Oplæg
Gruppearbejde
Diskussion
Dansk
Oplyses senere
Ja
INFlinje a og b: KFL og valgfag
MED: Medie- og samfundsteori og medieæstetik eller Mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse eller valgfag.
DD linje a og b: specialisering og valgfag
cand public: valgfag
10 eller 20 ECTS
Ifølge studieordningen