Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Webkommunikation BA MED ( forår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 4. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsningstimer
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 27520

Formål

Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og
færdigheder inden for følgende områder:

  • Medieteori, herunder grundlæggende viden om henholdsvis auditive, visuelle og web-kommunikations kommunikative karakteristika.
  • Forståelse for de auditive, audiovisuelle og multimediernes koder.
  • Viden om anvendelse af mediekommunikative fremstillingsformer og genrer.
  • Teoretisk og praktisk viden om produktionsudvikling og medieproduktionsprocesser.
  • Grundlæggende færdigheder i at vurdere og udarbejde mediekommunikation til specifikke kommunikative kontekster (fx kanaler, medie, situationer, målgrupper).
  • Kunne gennemtænke og håndtere fortællemæssige strategier.

Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:

  • Kunne kombinere medieteoretisk og -analytisk viden med praktiske erfaringer inden for medieproduktion.
  • Kunne omsætte teoretisk-analytisk viden i praksis.
  • Kunne reflektere over en medieproduktionsproces.
  • Kunne samarbejde under tidspres i komplicerede produktionsprocesser.
  • Kunne tilrettelægge produktionsforløb i forskellige mediemiljøer.
  • Kunne vurdere medier til kommunikative formål og specifikke kontekster.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • demonstrerer materialekendskab til web-kommunikation i frembringelsen af et konkret eksempel.
  • kan redegøre for brugen af kommunikative koder og fremstillingsform samt genre i den konkrete produktion samt inddrager overvejelser om afsenderintentioner og målgruppe.

Indhold

Formålet er at opnå et materialekendskab til web-kommunikation via en produktionsmæssig praksis. Det vil ske gennem et teoretisk og praktisk arbejde med internettets kommunikative koder, fremstillingsformer og genrer. Desuden vil det ske gennem introduktion til produktionsudvikling og
produktionsprocesser via praktiske øvelser og opgaver. Endelig vil kontekstuelle forhold skulle inddrages i produktionen af et produkt med særlig henblik på afsenderintentioner og målgruppe.

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først indstille sig til prøve i disciplinen Web-kommunikation, når disciplinen Audiovisuelle medier er bestået

Underviser

Christian Winther-Bech

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som forelæsninger kombineret med øvelser i praktisk materialekendskab og gennemførelse af konkrete produktioner i grupper under vejledning.

Litteratur

Ida Engholm: "Digital style history: the development of graphic design on the Internet", Digital Creativity, vol. 13, No. 4, pp. 193-210.
Lynch & Horton. Web Style Guide Second edition, Yale University, 2001, pp. 143-152.


Lund, Anne Katrine: "Skriv så det passer til skærmen", RetorikMagasinet nr. 27, 1998. http://www.rhetorforlag.dk/rm/artikl/art27.html

Nielsen, Jakob: "How Users Read on the Web", 1997. http://www.useit.com/alertbox/9710a.html

Morkes, John; Nielsen, Jacob: "Concise, SCANNABLE, and Objective: How to Write for the Web", 1997.

http://www.useit.com/papers/webwriting/writing.html

Nielsen, Jacob: "Eyetracking study of web readers", 2000.

http://www.useit.com/alertbox/20000514.html

Extra:

Maciuba-Koppel, Darlene: The Web Writer's Guide, Focal Press, 2002, pp. 73-140.
Manovich, Lev: "The Language of Cultural Interfaces" in The Language of New Media, Massachusetts Institute of Technology, pp. 69-93.

Ida Engholm: "Webgenrer og -stilarter", in Digitale Verdener.

Tosca, Susana: "A Pragmatics of Links",

http://delivery.acm.org/10.1145/340000/336327/p77-tosca.pdf?key1=336327&key2=3657434401&coll=ACM&dl=ACM&cfid=7441740&cftoken=81010115

Thorlacius, Lisbeth: "De interaktive funktioner" in Visuel kommunikation på websites, Roskilde Universitetsforlag, 2002, pp. 76-94.
Thorlacius, Lisbeth: "Konteksten" in Visuel kommunikation på websites, Roskilde Universitetsforlag, 2002, pp.139-159.

William W. Gaver: "Oh What a Tangled Web We Weave: Metaphor and Mapping in Graphical Interfaces".

http://delivery.acm.org/10.1145/230000/223669/p270-gaver.pdf?key1=223669&key2=7385434401&coll=ACM&dl=ACM&cfid=7441094&cftoken=40540631

Thomas D. Erickson: "Working with Interface Metaphors" in Brenda Laurel, ed., The Art of Human-computer Interface Design, Addison-Wesley, Massachusetts, 1990.

Lakoff, George og Johnson, Mark: Metaphors We Live By, The University of Chicago Press, 1980, pp. 3-32.

Dormann, Claire: "Anvendelse af retoriske figurer i netdesign", Design af multimedier, Bo Fibiger - Lone Dirckinck-Holmfeld, ed., Aalborg Universitetsforlag, 1997.
Ditlevsen, Marianne Grove et al.: Sprog på arbejde, Samfundslitteratur, 2003, pp. 25-49 og 83-97.
Fog, Klaus et.al: Storytelling - branding i praksis, Samfundslitteratur, 2003, pp. 30-95

Bernstein, Mark: "Beyond usability and design: The Narrative Web". A List Apart, nr. 106, 2001. http://alistapart.com/stories/narrative

John Jørgensen: " Storytellingens ulidelige lethed", http://www.kommunikationsforum.dk/?articleid=10876

Ditlevsen, Marianne Grove et al.: Sprog på arbejde, Samfundslitteratur, 2003, pp. 51-82.

Sekundær litteratur:

Grandjean Kommunikation/Frydenlund: Godnethistorier - Sådan bruger du storytelling på nettet, Frydenlund Grafisk, 2001.
Hoff-Clausen, Elisabeth: Set gennem nettet - organisationers troværdighed på hjemmesider, Samfundslitteratur, 2002, p. 39-64

Cooper, Alan: "The Inmates are running the Asylum", SAMS, 1999, pp.123-218

Carroll, John M. "Five reasons for Scenario-Based Design", Proceedings of the 32nd Hawaii International Conference on System Sciences - 1999

Nielsen, Lene: "From user to character - an investigation into user-descriptions in scenarios", http://portal.acm.org/citation.cfm?id=778729&dl=acm&coll=&cfid=15151515&cftoken=6184618

Blomquist, Åsa & Arvola, Mattias. "Personas in action: Ethnography in an Interaction Design Team"

http://www.ida.liu.se/~matar/NordiCHI02blomquist-web.pdf

Sekundær litteratur:

Anne Ellerup Nielsen: "Rhetorical Features of the Company Website", Skrifter fra Center for Internetforskning, 2002.

http://www.cfi.au.dk/publikationer/cfi/006_nielsen
Tekstanalyse:

Ditlevsen, Marianne Grove et al.: Sprog på arbejde, Samfundslitteratur, 2003, pp. 51-82.

Card sort:
Mark Pearrow: Web Site Usability Handbook, Charles River Media, Massachusetts, 2000, pp. 63-69.

Cognitive walkthrough og Heuristic Evaluation:

Wharton et al.: "The Cognitive Walkthrough" in Nielsen, Jakob og Mack, Robert L.: Usability Inspection Methods, John Wiley & Sons, Inc., 1994, pp. 105-108

Newman og Lamming: Interactive System Design, Addison-Wesley, 1995, pp. 176-187.

Preece, Rogers & Sharp: Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction, John Wiley & Sons, Inc., 2002, pp. 421-422.

http://www.useit.com/papers/heuristic/heuristic_evaluation.html

http://www.useit.com/papers/heuristic/heuristic_list.html http://www.useit.com/papers/heuristic/usability_problems.html

Bertelsen, O. W. (2004). Activity Walkthrough: an Expert Review Method Based on Activity Theory. In Proceedings of NordiCHI 2004. (short paper) http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1028052

Bertelsen, O. W. & Pold, S. (2004). Criticism as an Approach to Interface Aesthetics. In Proceedings of NordiCHI 2004. http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1028018

Bertelsen, O. W. (2003). Activity Walkthrough - a cognitive walkthrough in activity theory terms. In Proceedings of Third Danish HCI Research Symposium, Roskilde University, November 27, 2003. http://www.daimi.au.dk/~olavb/docs/OB-ATwalk-dkhci2003.pdf

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i medievidenskab

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Prøven kan aflægges på to måder:
a) Hvis den studerende aktivt, regelmæssigt og tilfredsstillende har fulgt undervisningen samt afleveret mindre opgaver og produktioner i forløbet er prøven bestået ved denne dokumenterede deltagelse i undervisningen.

Prøveform: Undervisningsdeltagelse
Censur og bedømmelse: Intern censur, bestået/ikke bestået.
Vægtning: 5 ECTS

b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en kombination af et medieprodukt samt en skriftlig og en mundtlig eksamen.
Der udarbejdes et medieprodukt og en skriftlig arbejdsrapport i tilknytning hertil. Omfanger er 3-5 sider pr. studerende. Den mundtlige del af eksamen har form af en diskussion mellem eksaminator og eksaminanderne. Varighed 30 minutter pr. studerende incl. censur. I eksaminationen tages der udgangspunkt i de skriftlige eksamensopgaver med inddragelse af pensum.

Prøveform: Individuel, bunden prøve eller bunden gruppeprøve med individuel bedømmelse.
Varighed: 10 dage.
Censur og bedømmelse: Intern censur, bestået/ikke bestået. Der gives en samlet karakter, hvor medieproduktet og den kombinerede eksamen vægtes ligeligt ved karakterudmålingen.
Vægtning: 5 ECTS