[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Gennem bachelor studiet introduceres en stigende kompleksitet af biologiske systemer fra molekyler og enzymatiske reaktioner til den molekylære forståelse af hele celler. I kurset Molekylær embryologi videreudbygges denne kompleksitet til multicellulære organismer. Udviklingen af et befrugtet æg til en multicellulær og morfologisk kompleks organisme (plante eller dyr) er en af livets mest fundamentale processer. Kursets formål er at give en generel forståelse af de molekylære mekanismer, der regulerer udviklingen af mennesker, dyr og planter.
Teoretiske øvelser
I kurset undervises i de principielle koncepter i molekylær udviklingsbiologi. Alment
anvendte modelorganismer (dyr og planter) vil blive introduceret og sat i relation til
den aktuelle forståelse af den humane udvikling. Cellulær differentiering og morphologisk
udvikling vil blive studeret i udvalgte eksempler. Disse processer bliver forklaret ved
brug af molekylære hændelser som cellesignalering og transkriptionel kontrol. I kurset
lægges stor vægt på metoder brugt til funktionele genetiske analyser (mutagenese,
transgenese). Politiske og etiske konsekvenser af de nye genetiske og embryonelle metoder vil blive diskuteret.
Molekylær cellebiologi eller tilsvarende kurser
Ansvarshavende faglærer
Navn: Ernst-Martin Füchtbauer
Universitetsadresse: Molekylærbiologisk Institut, C.F. Møllers Allé 3, Bygning 1131, rum 424
Tlf.: +45 8942 2738
E-mail: emf@mb.au.dk
Øvrige lærere
Thomas Schmitt-John, Simona Radutoiu
4 F uge/7 uger
4 TØ uge/7 uger
Undervisningsmateriale
Lærebog: DEVELOPMENTAL BIOLOGY, 9. udgave
Forfatter: Gilbert S.C.
Forlag: Sinauer
ISBN No:
Supplementary material
Original artikler som kan lånes via biblioteket eller som vil være tilgængelige på kursets hjemmeside.
Der henvises til Aarhus Universitets e-learningssider: http://www.aula.au.dk
Eksamen: Efter 3. kvarter
Reeksamen: Efter 4. kvarter
Molekylærbiologisk Institut
Bacheloruddannelsen i Molekylærbiologi
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne: