[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Disciplinen Udstillinger, formidling og publikum skal give den studerende følgende viden, færdigheder og kompetencer:
Viden:
• Indblik i centrale kommunikationsteorier, PR (Public Relations) og formidlingsproblematikker
• Forståelse for forskellige museologiske kommunikationsformer som udstillingen, tekstplanchen, katalogteksten, pressemeddelelsen, folderen m.v. og deres betydningsdannelse
• Viden om kuratering af udstillinger og planlægning af tilsvarende relevante formidlingstiltag (fx i digitale medier)
• Indblik i publikumsundersøgelser og evalueringsmetodik
Færdigheder:
• Evnen til at foretage en vekselvirkning mellem analytiske indsigter, opnået i øvelses- og workshopforløb, og teoretiske refleksioner over de museologiske kommunikationsformer
Kompetencer:
• Demonstrere evnen til at afkode museale organisationers eksterne og
interne kommunikationsstrategier
• Demonstrere evnen til at analysere konkret mundtlig og skriftlig formidlingsmateriale med henblik på den bagvedliggende formidlingsopfattelse
• Demonstrere evnen til at samarbejde om løsning af kommunikationsmæssige problemstillinger
• Udføre konkret formidling, at evaluere og foretage udstillingsanalyser
• Udviser evnen for at tilrettelægge, strukturere en given museologisk formidlingsproblemstilling
Undervisningen skal igennem praktiske værkstedsøvelser gøre den studerende fortrolig med centrale lærings- og kommunikationsteorier og -metoder. Disciplinen introducerer til intern og ekstern kommunikation, publikumskendskab, museumsstatistik, brugeranalyser, udstillingsplanlægning og kuratering, formidling gennem forskellige medier og til evalueringsmetoder.
Ingen
Ane Hejlskov Larsen
Undervisning veksler har form af en række praktiske værkstedsforløb, fx et skriveværksted, et kurateringsværksted, et evalueringsværksted og en dramatiseret formidlingsworkshop, der efterfølges af analytisk reflekterende forløb, hvor der samles op på praksiserfaringerne. Undervisningen tilrettelægges i en række kortere, intensive studieprocesser, typisk af nogle ugers varighed ad gangen.
Mandag og tirsdag: Heldagsundervisning.
Onsdag: Gruppearbejde og øvelser
Der undervises i perioden 17-01-2011 til 23-02-2011.
Dansk
Graham Black, The Engaging Museum - Developing Museums for Visitor Involvement, Routledge
+ kompendium
Lok. 118, bygn. 1584
Ifølge studieordning