Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Musik som kulturelt felt SUP, MUS ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: SUP - 2. sem.
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: 40
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 26923

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvor høj grad den studerende

  • forstår, kan redegøre for og inddrager den anvendte faglitteratur.
  • demonstrerer en selvstændig identificering af et problemkompleks inden for tematiseringen af musik som kulturelt felt.
  • evner at gribe en konkret problemstilling an på en metodisk reflekteret måde og udvælge de hertil passende teoretiske og analytiske værktøjer.

Indhold

Formålet med disciplinen er at give den studerende teoretisk forståelse af og metodiske redskaber til analyse af de mekanismer og interesser som præger det musikkulturelle felt med fokus på såvel kulturinstitutioner og -aktører som musikindustri og kulturpolitik.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Steen Kaargaard Nielsen og Mads Krogh

 

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen er holdbaseret. Kortere feltstudie-aktiviteter kan indgå i forløbet.

Dansk

Litteratur

Kompendie ved semesterstart. Teksteksempler:
Pierre Bourdieu & Loïc J.D. Wacquant (1996): ‘Felternes logik', fra Refleksiv sociologi - mål og midler , Hans Reitzels Forlag
Annick Prieur & Carsten Sestoft (2006): ‘Felt: Begreber og analyser', fra Pierre Bourdieu - En introduktion , Hans Reitzels Forlag
John Storey (2001): ‘What is Popular Culture', fra Cultural Theory and Popular Culture , Prentice Hall
Roy Shuker (2001): ‘'What's goin' on?', Popular Culture, Popular Music and Media Literacy', fra Understanding Popular Music , Routledge
Anne Pedersen og Helle Solvang (1994): 'Musikpolitisk lovgivning og finansiering', fra Dansk Musikpolitik , Klim
Larsen, Charlotte Rørdam; Lønstrup, Ansa (2004): 'Dansk Musikpolitik uden forandring', fra Nordisk Kulturpolitisk tidsskrift , årg. 2
Bruno Nettl (1995): 'Society of Musicians', fra Heartland Excursions , University of Illinois Press
Jason Toynbee (2000): 'Market: The Selling of Souls', fra Making Popular Music , Arnold
Tim Wall (2003): ‘Industries and Institutions', fra Studying Popular Music Culture , Arnold
Dan Laughey (2006): 'Music Media Uses and Influences', fra Music & Youth Culture , Edinburgh University Press
Chris Rojek (2005): ‘P2P Leisure Exchange: Net Banditry and the Policing of Intellectual Property', fra Leisure Studies , årg. 24, nr. 4
Martin Cloonan (2003): ‘Call That Censorship? Problems of Definition', fra Polishing Pop , Temple University Press
Alenka Barber-Kersovan (2003): ‘German Nazi Bands: Between Provocation and Repression', fra Polishing Pop , Temple University Press
Claude Chastagner (1999): ‘The Parents' Music Resource Center: from Information to Censorship', fra Popular Music , årg. 18, nr. 2

Tidspunkt

Onsdag 9-12

Første undervisningsgang er den 2. februar 2011.

Bygning og lokale

Bygn. 1584, Aud. A (lok. 126)

Studieordning og bedømmelse


Bachelortilvalget i musikkultur

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Ifølge studieordning