Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Formidlingsdidaktik ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: MA
  • Semester/kvarter: 1 semester
  • Timer per uge: Meddeles senere.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 23811

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • kan bedømme om en kortere autentisk tekst fungerer hensigtsmæssigt som kommunikation i den givne situation, - kan vejlede tekstens afsender i forbedringer af teksten - på alle den skriftlige og mundtlige fremstillings niveauer: emnebehandlingen, tekstorganiseringen, de sproglige valg og genren.

Indhold

I Formidlingsdidaktik opøves den studerendes evne til at viderebringe den viden og kunnen som han eller hun har opnået i disciplinerne Mundtlig retorik, Skriftlig retorik og Retorisk kritik. Der sigtes dels mod formaliseret undervisning i skolen, dels mod kursusvirksomhed, dels mod konsulentarbejde i en organisation eller virksomhed. Autentiske tekster analyseres og bedømmes med hensyn til deres kommunikative kvalitet. Der arbejdes med formidling af viden om retorik og med hvorledes man på fagdidaktisk grundlag retter og vejleder andre i at formulere sig skriftligt og mundtligt.

Faglige forudsætninger

Adgangskravet til tilvalget er en bestået bacheloruddannelse med første del af sidefaget i retorik og formidling.

Underviser

Søren Stochholm

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som holdundervisning hvor der veksles mellem teoretisk introduktion og praktiske øvelser. De studerendes skriftlige arbejder danner grundlag for kritik og vurdering i grupper på holdet. Som obligatoriske øvelser skal de studerende formidle retorisk teori til andre studerende og give skriftlig og mundtlig feedback på tekster skrevet af andre studerende.

Dansk.

Litteratur

Habermas: Indledende bemærkninger til en teori om den kommunikative kompetens

Leif Becker Jensen 1987: Ud af elfenbenstårnet - fortælleteknik for fagfolk der vil fortælle en god historie

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i retorik og formidling

  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Sidefag i retorik og formidling

  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Length: not to exceed 15 pages.

The exam is based on a short Danish text or speech selected by the examinee. Based on a communication analysis of the text, an instruction is compiled to the author of the text enabling him/her to rework the text in order to promote its communicative qualities. This instruction to the author must be in writing and must not exceed 15 pages. Theoretical texts of a specifically determined length are offered for the exam. The syllabus offered is approved by the specialist teacher. The Board of Studies may approve a work experience placement as part of the exam.