Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Aktør-netværk-teori som perspektiv på pædagogiske problemstillinger ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: København: Torsdage - datoer og tidspunkt oplyses senere
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 29736

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk,
systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • demonstrere indsigt i et eller flere konkrete forskningsfelter: dets genstandsfelt, teoretiske, metodiske og analysestrategiske tilgange samt dets videnskabsteoretiske og videnshistoriske forankring (nationalt som internationalt).
  • Gennemføre en kritisk analyse af et udvalgt empirisk arbejde indenfor dette forskningsfelt og diskutere dets bidrag til det pædagogisk-antropologiske felt.
  • På baggrund af skriftlig synopsis mundtligt fremlægge og diskutere pædagogisk-antropologisk relevante problemstillinger, analyser og viden.

Indhold

Ideen er at tage fælles afsæt i en bestemt teoretisk forståelse af det sociale og bruge denne forståelse til at forme et analytisk blik på problemstillinger i det pædagogiske felt. På kurset gennemfører vi flere mindre analyser og reflekterer over undersøgelsesmetodens erkendelsesværdi, rækkevidde og begrænsninger i forhold til alternative tilgange.

Modulet falder i tre dele:
1. Introduktion til centrale tekster der har været konstituerende for det vi kender som Aktør-netværk-teori. Vi diskuterer ANTs særlige forståelse af det sociale og hvordan den adskiller sig fra andre teorier og vi identificere nogle af ANTs centrale begreber: translation, generalized symmetry, heterogeneus networks, punctualisation m.fl.
2. I denne del undersøger vi, hvordan ANT vokabularet kan bringes i spil i det pædagogiske felt i forhold til empiriske fænomener og deres pædagogiske italesættelser. De studerende præsenteres for eksisterende studier på det pædagogiske område, der er inspireret af ANT tænkningen og arbejder selv med at udvikle nye problemstillinger og perspektiver baseret på ANT begreber.
3. Den tredje del handler om, hvordan man laver ANT-baserede analyser af pædagogiske problemstillinger. Vi kommer blandt andet ind på, hvordan man kan studere tilblivelsen af aktør-netværk ved at følge objekter, personer, ideer, koncepter o.a.

Faglige forudsætninger

Underviser

Jesper Stilling Olesen; jeo@dpu.dk

Undervisnings- og arbejdsform

1. del: Består af underviseroplæg m.h.p. at skabe overblik over teorikomplekset. De studerende får i mindre grupper ansvaret for at indkredse de centrale ANT-begreber baseret på læsning af flere tekster og præsentere dem i plenum.

2. del: Består af oplæg af underviseren og inviterede studerende, der har appliceret ANT på det pædagogiske felt. Herudover arbejdes der individuelt med at udvikle mulige problemstillinger og perspektiver inspireret af ANT. I plenum oparbejdes et katalog over ANT baserede projektidéer.

3. del: Underviseroplæg om ANT metodologi. Derpå individuelt arbejde med en selvvalgt problemstilling, der løbende præsenteres, problematiseres og forbedres i grupper (eller plenum afhængig af holdstørrelse).

Litteratur

Tilmelding

Modulet er et Tematisk kursus på Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi. 

For studerende på Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi:
Hvis du ønsker at tilmelde dig dette kursus, skal du på selvbetjening tilmelde dig Tematiske kurser. Herefter skal du også tilmelde dig kurset på eLearning under Pædagogisk antropologis 'Organisation'.

For studerende på andre uddannelser:
Hvis du ønsker at tilmelde dig dette kursus, skal du udfylde et Meritmodulskema og sende det til Studienævnet for Pædagogik, DPU vedlagt en forhåndsgodkendelse fra dit eget studienævn.
Meritmodulskemaet findes på www.dpu.dk/uddannelse  under Kandidatuddannelser, Gæstestuderende.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi

  • Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur