Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Etniske minoriteter og institutionel praksis ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: København: Torsdage - datoer og tidspunkt oplyses senere
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 29740

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk,
systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • demonstrere indsigt i et eller flere konkrete forskningsfelter: dets genstandsfelt, teoretiske, metodiske og analysestrategiske tilgange samt dets videnskabsteoretiske og videnshistoriske forankring (nationalt som internationalt).
  • Gennemføre en kritisk analyse af et udvalgt empirisk arbejde indenfor dette forskningsfelt og diskutere dets bidrag til det pædagogisk-antropologiske felt.
  • På baggrund af skriftlig synopsis mundtligt fremlægge og diskutere pædagogisk-antropologisk relevante problemstillinger, analyser og viden.

Indhold

Hvordan positioneres og positionerer etniske minoriteter sig i institutionelle sammenhænge som daginstitutioner og folkeskole? Hvilke tilhørsforhold, identiteter, fællesskaber, sprogbrug og sociale og kulturelle praksisser skabes i mødet mellem institutioner og etnisk minoriteter? Og hvad betyder det for etniske minoriteters skolegang, uddannelse og position i samfundet?

Dette kursus er en indføring i den forskning, der på et pædagogisk-antropologisk grundlag beskæftiger sig med etniske minoriteter og institutionel praksis.

Kurset indledes med en redegørelse for det bredere forskningsfelt, der beskæftiger sig med dette emne. I forlængelse heraf indkredses den pædagogisk-antropologiske forskningsinteresse i mødet mellem etnisk minoriteter og institutionel praksis set i relation til andre centrale teoretiske, metodiske og analysestrategiske positioner i forskningsfeltet.

Herefter forfølges to forskningsmæssige traditioner i uddannelsesantropologien, der belyser forholdet mellem institution og etniske minoritetsbørn.
Den første er en sociolingvistisk orienteret forskningstradition, der med udgangspunkt i en forståelse af sprog som social praksis sætter fokus på, hvordan mødet mellem daginstitutioner og skoler på den ene side og etniske minoritetsbørn på den anden side forløber. I undervisningen rettes opmærksomheden mod sprog som alment socialt fænomen, mod den måde sprog bruges til at skabe betydning på, og mod den måde hvorpå sprog tillægges betydning i en given social sammenhæng. Hverdagens sprogbrugspraksis i daginstitutioner og skoler samt de rammer, der skabes for etniske minoritetsbørns sprogbrug, underkastes analyse og diskussion.
Den anden er en mere bredt anlagt antropologisk orienteret forskningstradition, hvor forholdet mellem etniske minoritetsbørn og skole er i fokus. I undervisningen gennemgås de forskellige bud, indsigter og diskussioner som denne forskning har produceret og givet anledning til, bl.a. omkring kulturelle forskelle mellem skole og hjem, mikroetnografi (klasserumsforskning) og makroetnografi (forskning i minoritetsgruppers oprindelsessamfund, forhold til uddannelse, position i modtagersamfund), skolestrategier, modkulturer, samt klasse- og kønsforskelle.

Faglige forudsætninger

Underviser

Laura Gilliam: lagi@dpu.dk

Lars Holm: larsh@dpu.dk

 

Undervisnings- og arbejdsform

Dansk

Litteratur

Tilmelding

Modulet er et Tematisk kursus på Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi. 

For studerende på Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi:
Hvis du ønsker at tilmelde dig dette kursus, skal du på selvbetjening tilmelde dig Tematiske kurser. Herefter skal du også tilmelde dig kurset på eLearning under Pædagogisk antropologis 'Organisation'.

For studerende på andre uddannelser:
Hvis du ønsker at tilmelde dig dette kursus, skal du udfylde et Meritmodulskema og sende det til Studienævnet for Pædagogik, DPU vedlagt en forhåndsgodkendelse fra dit eget studienævn.
Meritmodulskemaet findes på www.dpu.dk/uddannelse  under Kandidatuddannelser, Gæstestuderende.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi

  • Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur