Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Feltstudium og analysestrategier ( forår 2011 - 25 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: København: Den 6. januar kl. 13:00-15:00, 3-4 dage i uge 3, den7. og 8. april og den 5. og 6. maj.                     Præcise dag i uge 3 og tidspunkter oplyses senere.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 24621

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk,
systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag (se bilag 2):

  • demonstrere indsigt i praktiske og metodiske spørgsmål knyttet til antropologisk feltarbejde som forskningsmetode herunder deltagerobservation, interviews, samtale, visuelle og auditive metoder samt dokumentanalyse
  • designe og gennemføre et antropologisk feltarbejde
  • forholde sig kildekritisk til det indsamlede materiale
  • vurdere rækkevidden og karakteren af det empiriske materiale og diskutere undersøgelsen i forhold til beslægtede undersøgelser
  • demonstrere forståelse for de etiske implikationer som feltarbejde og analyse af pædagogiske forhold rummer
  • diskutere og vurdere et empirisk materiales analytiske potentiale og dets betingethed af de anlagte metoder samt teoretiske og metodologiske valg, der er truffet i forskningsprocessen
  • vise indsigt i og overblik over forskellige former for analysestrategier og med eget materiale som udgangspunkt diskutere, hvilke analytiske skridt, der er foretaget før, under og efter feltarbejdet dvs. i den proces hvor feltmaterialet er genereret samt diskutere mulige analytiske bearbejdninger af det producerede feltmateriale.
  • gennemføre metodisk og metodologisk argumentation og diskussion i skriftlig form.

Indhold

Studiemodulet indeholder et 3 måneders feltarbejde. Den selvvalgte felt kan vælges inden for et bredt spektrum af felter (fra hverdagslivet, institutioner, organisationer m.m.), hvor pædagogiske forhold forekommer. Felten kan være lokaliseret såvel i Danmark som i udlandet. Derudover indeholder modulet undervisning i afgrænsning af felt, formulering af undersøgelsesspørgsmål, undersøgelsesdesign, feltarbejdets metodikker og de dertil hørende metodologiske refleksioner, etiske problemstillinger i det antropologiske feltarbejde, forskerpositioner, kildekritik etc. Alle de nævnte tematikker relateres til de studerendes selvstændige feltarbejde.  Der arbejdes i undervisningen tillige med forskellige analysestrategier og deres anvendelsesmuligheder i forhold til at generere viden med afsæt i feltbaserede data. Analysestrategierne afprøves og reflekteres i relation til data, som de studerende har produceret i forbindelse med selvstændigt feltarbejde.

Faglige forudsætninger

Underviser

Ida Winther: idwi@dpu.dk

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning, workshop, feltøvelser, forelæsninger.

Dansk

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi

  • Hj.opg.grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur