Feltstudium og analysestrategier ( forår 2011 - 25 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Kandidat
-
Semester/kvarter:
Forår
-
Timer per uge:
København: Den 6. januar kl. 13:00-15:00, 3-4 dage i uge 3, den7. og 8. april og den 5. og 6. maj. Præcise dag i uge 3 og tidspunkter oplyses senere.
-
Deltagerbegrænsning:
Ingen
-
Undervisningssted:
København
-
Hovedområde:
Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
-
Udbud ID:
24621
Formål
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk,
systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag (se bilag 2):
-
demonstrere indsigt i praktiske og metodiske spørgsmål knyttet til antropologisk feltarbejde som forskningsmetode herunder deltagerobservation, interviews, samtale, visuelle og auditive metoder samt dokumentanalyse
-
designe og gennemføre et antropologisk feltarbejde
-
forholde sig kildekritisk til det indsamlede materiale
-
vurdere rækkevidden og karakteren af det empiriske materiale og diskutere undersøgelsen i forhold til beslægtede undersøgelser
-
demonstrere forståelse for de etiske implikationer som feltarbejde og analyse af pædagogiske forhold rummer
-
diskutere og vurdere et empirisk materiales analytiske potentiale og dets betingethed af de anlagte metoder samt teoretiske og metodologiske valg, der er truffet i forskningsprocessen
-
vise indsigt i og overblik over forskellige former for analysestrategier og med eget materiale som udgangspunkt diskutere, hvilke analytiske skridt, der er foretaget før, under og efter feltarbejdet dvs. i den proces hvor feltmaterialet er genereret samt diskutere mulige analytiske bearbejdninger af det producerede feltmateriale.
-
gennemføre metodisk og metodologisk argumentation og diskussion i skriftlig form.
Indhold
Studiemodulet indeholder et 3 måneders feltarbejde. Den selvvalgte felt kan vælges inden for et bredt spektrum af felter (fra hverdagslivet, institutioner, organisationer m.m.), hvor pædagogiske forhold forekommer. Felten kan være lokaliseret såvel i Danmark som i udlandet. Derudover indeholder modulet undervisning i afgrænsning af felt, formulering af undersøgelsesspørgsmål, undersøgelsesdesign, feltarbejdets metodikker og de dertil hørende metodologiske refleksioner, etiske problemstillinger i det antropologiske feltarbejde, forskerpositioner, kildekritik etc. Alle de nævnte tematikker relateres til de studerendes selvstændige feltarbejde. Der arbejdes i undervisningen tillige med forskellige analysestrategier og deres anvendelsesmuligheder i forhold til at generere viden med afsæt i feltbaserede data. Analysestrategierne afprøves og reflekteres i relation til data, som de studerende har produceret i forbindelse med selvstændigt feltarbejde.
Faglige forudsætninger
Underviser
Ida Winther:
idwi@dpu.dk
Undervisnings- og arbejdsform
Holdundervisning, workshop, feltøvelser, forelæsninger.
Dansk
Litteratur
Studieordning og bedømmelse
-
Hj.opg.grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur