Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Globalisering, viden og organisationsforandringer ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: København: Torsdage - datoer og tidspunkt oplyses senere
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 29742

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk,
systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • demonstrere indsigt i et eller flere konkrete forskningsfelter: dets genstandsfelt, teoretiske, metodiske og analysestrategiske tilgange samt dets videnskabsteoretiske og videnshistoriske forankring (nationalt som internationalt).
  • Gennemføre en kritisk analyse af et udvalgt empirisk arbejde indenfor dette forskningsfelt og diskutere dets bidrag til det pædagogisk-antropologiske felt.
  • På baggrund af skriftlig synopsis mundtligt fremlægge og diskutere pædagogisk-antropologisk relevante problemstillinger, analyser og viden.

Indhold

Formålet med kurset er fra et antropologisk perspektiv at undersøge de forandringer, som er forbundet med fremvæksten af et såkaldt 'globaliseret vidensamfund'. Dette gøres med udgangspunkt i tre indbyrdes forbundne temaer: For det første kigger vi på begrebet globalisering: Hvordan man kan man forstå den globale forbundethed og dens konsekvenser? Hvordan kan antropologien bidrage til at udforske globalisering og udfordre eksisterende modeller? For det andet ser vi på begrebet viden ved i et komparativt perspektiv at undersøge de hastige forandringer, som uddannelsesinstitutioner- og systemer undergår i disse år-forandringer som også afspejler forskydninger i opfattelser af, hvad (relevant) viden er og bør være. For det tredje vil vi undersøge, hvordan organisationer og ledelsesformer forandrer sig og nye ofte tvetydige relationer mellem ledere, medarbejdere og kolleger opstår: Hvordan oplever ansatte disse forandringer mod flade netværksorganisationer, hvor sociale og personlige kompetencer efterspørges, hvor strukturen er omskiftelig og målinger udbredte?

Kurset er forankret i forskningsenheden EPOKE, og vi ønsker, at I skal komme tæt på forskningsmiljøet her. Det er således en vigtig pointe med kurset, at planlægningen af undervisningen kommer til at foregå i et tæt samarbejde mellem jer og EPOKE-forskere.
 

Faglige forudsætninger

Underviser

Jakob Krause-Jensen: jakj@dpu.dk

Undervisnings- og arbejdsform

Kurset indledes med et seminar, hvor kursets indhold og de enkelte temaer præsenteres. Herefter vil kurset bestå af ugentlige undervisningsgange á 2 timer. Hensigten med modulet er, at I får et bredt kendskab til det forskningsfelt, som EPOKE dækker, men også, at I får mulighed for at fordybe jer mere i nogle af temaerne. Den obligatoriske læsemængde til de enkelte temaer vil derfor være relativt overkommelig. Til gengæld skal hver enkelt studerende - sammen med en gruppe af medstuderende - vælge én bestemt undervisningsgang, som de vil fordybe sig i og være ansvarlige for. To uger før den pågældende undervisningsgang holder I et møde, hvor I sammen med forsker-underviseren fra EPOKE planlægger undervisningen; vælger supplerende tekster eller andet undervisningsmateriale; bestemmer, hvordan undervisningen skal tilrettelægges, dvs. hvordan I vil involvere jeres medstuderende og beslutter jer for, hvordan I iøvrigt vil trække på underviseren. Det er meningen, at alle skal læse nogle tekster til de enkelte seminargange, men at de studerende, der står for undervisningen, forventes at fordybe sig ved at læse supplerende materiale, som sætter dem i stand til at styre og perspektivere diskussionen. Vi vil bestræbe os på at koble de temaer, vi arbejder med på kurset sammen med de temaer, som I arbejder med på modul 3. Eksamen er en synops-eksamen, hvor I kan vælge at arbejde videre med det tema, I har været med til at planlægge.

Litteratur

Tilmelding

Modulet er et Tematisk kursus på Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi. 

For studerende på Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi:
Hvis du ønsker at tilmelde dig dette kursus, skal du på selvbetjening tilmelde dig Tematiske kurser. Herefter skal du også tilmelde dig kurset på eLearning under Pædagogisk antropologis 'Organisation'.

For studerende på andre uddannelser:
Hvis du ønsker at tilmelde dig dette kursus, skal du udfylde et Meritmodulskema og sende det til Studienævnet for Pædagogik, DPU vedlagt en forhåndsgodkendelse fra dit eget studienævn.
Meritmodulskemaet findes på www.dpu.dk/uddannelse  under Kandidatuddannelser, Gæstestuderende.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi

  • Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur