Tematiske kurser ( forår 2011 - 15 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Kandidat
-
Semester/kvarter:
Forår
-
Timer per uge:
København: Torsdage: tidpunkt oplyses senere
-
Deltagerbegrænsning:
None
-
Undervisningssted:
København
-
Hovedområde:
Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
-
Udbud ID:
24624
Formål
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk,
systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
-
demonstrere indsigt i et eller flere konkrete forskningsfelter: dets genstandsfelt, teoretiske, metodiske og analysestrategiske tilgange samt dets videnskabsteoretiske og videnshistoriske forankring (nationalt som internationalt).
-
Gennemføre en kritisk analyse af et udvalgt empirisk arbejde indenfor dette forskningsfelt og diskutere dets bidrag til det pædagogisk-antropologiske felt.
-
På baggrund af skriftlig synopsis mundtligt fremlægge og diskutere pædagogisk-antropologisk relevante problemstillinger, analyser og viden.
Indhold
I dette modul indføres de studerende i specifikke, aktuelle forskningsfelter af relevans for pædagogisk-antropologi. Områdernes genstandsfelter, teoretiske, metodiske og analysestrategiske tilgange samt videnskabshistoriske og videnskabsteoretiske forankring er genstand for bearbejdning i modulets undervisning. Forskningsområdernes bidrag til pædagogisk-antropologisk viden diskuteres tillige.
I foråret 2011 udbydes følgende Tematiske kurser i København:
-
Aktør-netværk-teori som perspektiv på pædagogiske problemstillinger
-
Barndomssociologi og børneantropologi
-
Etniske minoriteter og institutionel praksis
-
Globalisering, viden og organisationsforandringer
Se beskrivelser i Kursuskataloget.
Faglige forudsætninger
Underviser
Charlotte Palludan:
cp@dpu.dk
Undervisnings- og arbejdsform
Holdundervisning, workshop, forelæsninger.
Dansk
Litteratur
Studieordning og bedømmelse
-
Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur