[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk,
systematisk og teoretisk funderet grundlag:
- demonstrere overblik over og indsigt i aktuelle pædagogiske teorier og strømninger med særligt
henblik på en systematisk redegørelse af deres teoretiske, idéhistoriske eller filosofiske
forudsætninger.
- vurdere aktuelle pædagogiske teoriers og strømningers anvendelse i et nutidigt perspektiv.
- analysere aktuelle pædagogisk-filosofiske tekster.
Komparativt og kritisk studium af aktuelle/fremherskende pædagogiske teorier og begreber, deres
terminologi, problembaggrund og anvendelsesområder. Såvel psykologisk, antropologisk,
sociologisk som filosofisk funderede teorier kan indgå. Primært tekstmateriale kan her f.eks.
kombineres med studier i aktuelle anvendelser inden for DPU's regi.
Jørgen Huggler: johu@dpu.dk
Dansk