Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Pædagogikkens idéhistorie II: Aktuelle pædagogiske og pædagogisk- filosofiske teorier/retninger ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: Århus: Mandage kl. 14:00-17:00 - første gang 7. februar.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 24630

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk,
systematisk og teoretisk funderet grundlag:

- demonstrere overblik over og indsigt i aktuelle pædagogiske teorier og strømninger med særligt
henblik på en systematisk redegørelse af deres teoretiske, idéhistoriske eller filosofiske
forudsætninger.
- vurdere aktuelle pædagogiske teoriers og strømningers anvendelse i et nutidigt perspektiv.
- analysere aktuelle pædagogisk-filosofiske tekster.

Indhold

Komparativt og kritisk studium af aktuelle/fremherskende pædagogiske teorier og begreber, deres
terminologi, problembaggrund og anvendelsesområder. Såvel psykologisk, antropologisk,
sociologisk som filosofisk funderede teorier kan indgå. Primært tekstmateriale kan her f.eks.
kombineres med studier i aktuelle anvendelser inden for DPU's regi.

Faglige forudsætninger

Underviser

Jørgen Huggler: johu@dpu.dk

Undervisnings- og arbejdsform

Dansk

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi

  • Bunden mundtlig prøve, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Gruppe synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur