[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk og teoretisk funderet grundlag:
- demonstrere overblik over og indsigt i aktuelle pædagogiske teorier og strømninger med særligt henblik på en systematisk redegørelse af deres teoretiske, idéhistoriske eller filosofiske forudsætninger.
- vurdere aktuelle pædagogiske teoriers og strømningers anvendelse i et nutidigt perspektiv.
- analysere aktuelle pædagogisk-filosofiske tekster.
Komparativt og kritisk studium af aktuelle/fremherskende pædagogiske teorier og begreber, deres terminologi, problembaggrund og anvendelsesområder. Såvel psykologisk, antropologisk, sociologisk som filosofisk funderede teorier kan indgå. Primært tekstmateriale kan her f.eks. kombineres med studier i aktuelle anvendelser inden for DPU s regi.
Jørgen Huggler; johu@dpu.dk
Hvor intet andet er nævnt tilrettelægges undervisningen som en variation af forelæsninger, projektorienterede forløb og oplæg fra studerende, jf. i øvrigt Studievejledningen for kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi.
På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk