[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
Modulet består af fagelementerne "Perspektiver på udvikling, subjektivering og diversitet" og "Øvelses- og refleksionsdel".
Fagelementet "Perspektiver på udvikling, subjektivering og diversitet":
I dette fagelement sættes særlig fokus på diversiteten i subjektiverings- og udviklingsprocesser og deres sammenhæng med menneskelige in- og eksklusionsprocesser og i forhold til forskellige sociokulturelle praksisfelter, metoder og organiseringsformer. Fagområdet vedrører strukturer og processer i interaktion og forandring mellem individer og deres sociokulturelle og historiske betingelser. Det være sig mellem på den ene side enkeltpersoner og grupper, sociale identiteter og kategorier og på den anden side sociokulturelle, lokale og globale betingelser, sådan som de kommer til udtryk i f.eks. dag- og døgninstitutioner, uddannelseskontekster, organisationer, fritidsordninger, symbol- og teknologimedierede sammenhænge m.m. Modulet sætter fokus på, hvordan sådanne processer er foranderlige og at det igennem dem er muligt at etablere nye og andre betingelser for udvikling af personlighed, identitet, selvopfattelse, sociale kategorier (som f.eks. køn, etnicitet, generation), kompetencer m.m. i forskellige aldre.
Fagelementet "Øvelses- og refleksionsdel":
Dette øvelseselement er integreret i fagelementet "Perspektiver på udvikling, subjektivering og diversitet", og det handler om at initiere og støtte refleksionsprocesser vedrørende, hvordan fagområdets teorier, begreber, metodologier og problemafgrænsninger kan bruges i forhold til varierende og komplekse praksisfelter og forskellige (grupper af) mennesker samt at initiere refleksion over deltagernes egne (normative) valg- og positioneringsprojekter, in- og eksklusionspraksisser i forhold til teori og praksis inden for fagområdet.
Kunne læse faglitteratur på engelsk, tysk eller fransk og nordiske sprog.
Charlotte Mathiassen
Dorte Kousholt
Eva Silberschmidt Viala
Grethe Kragh-Müller
Henrik Skovlund
Jette Kofoed
Malou Juelskjær
Peter Berliner
Forelæsninger, seminarer og øvelser.
På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.
Annonceres senere.
Endvidere vil der foreligge et kompendium.
Se studieordningen for yderligere information.