Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Udvikling, subjektivering og diversitet ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: Tirsdag 1. februar 2011/onsdag 2. februar 2011 kl. 9-16. Derefter 4 timer pr. uge: tirsdage kl. 9-13 indtil midten af april.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 25205

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • Demonstrere indsigt i og overblik over udvalgte teoretiske perspektiver og relevante
    problemstillinger, der har at gøre med udvikling, subjektivering og diversitet i komplekse sociale
    og kulturelle kontekster.
  • Analysere, diskutere og vurdere udvalgte teoretiske perspektiver på udvikling, subjektivering og
    diversitet i komplekse sociale og kulturelle kontekster.
  • Analysere, diskutere og vurdere problemstillinger vedrørende udvikling, subjektivering og diversitet
    i komplekse sociale og kulturelle kontekster og i forhold til forskellige sociokulturelle praksisformer
    og diskurser
  • Analysere, diskutere og vurdere normative og etisk aspekter af egen praksis.

Indhold

Modulet består af fagelementerne "Perspektiver på udvikling, subjektivering og diversitet" og "Øvelses- og refleksionsdel". 

Fagelementet "Perspektiver på udvikling, subjektivering og diversitet":

I dette fagelement sættes særlig fokus på diversiteten i subjektiverings- og udviklingsprocesser og deres sammenhæng med menneskelige in- og eksklusionsprocesser og i forhold til forskellige sociokulturelle praksisfelter, metoder og organiseringsformer. Fagområdet vedrører strukturer og processer i interaktion og forandring mellem individer og deres sociokulturelle og historiske betingelser. Det være sig mellem på den ene side enkeltpersoner og grupper, sociale identiteter og kategorier og på den anden side sociokulturelle, lokale og globale betingelser, sådan som de kommer til udtryk i f.eks. dag- og døgninstitutioner, uddannelseskontekster, organisationer, fritidsordninger, symbol- og teknologimedierede sammenhænge m.m. Modulet sætter fokus på, hvordan sådanne processer er foranderlige og at det igennem dem er muligt at etablere nye og andre betingelser for udvikling af personlighed, identitet, selvopfattelse, sociale kategorier (som f.eks. køn, etnicitet, generation), kompetencer m.m. i forskellige aldre.

Fagelementet "Øvelses- og refleksionsdel":

Dette øvelseselement er integreret i fagelementet "Perspektiver på udvikling, subjektivering og diversitet", og det handler om at initiere og støtte refleksionsprocesser vedrørende, hvordan fagområdets teorier, begreber, metodologier og problemafgrænsninger kan bruges i forhold til varierende og komplekse praksisfelter og forskellige (grupper af) mennesker samt at initiere refleksion over deltagernes egne (normative) valg- og positioneringsprojekter, in- og eksklusionspraksisser i forhold til teori og praksis inden for fagområdet.

Faglige forudsætninger

Kunne læse faglitteratur på engelsk, tysk eller fransk og nordiske sprog.

Underviser

Charlotte Mathiassen

Dorte Kousholt

Eva Silberschmidt Viala

Grethe Kragh-Müller

Henrik Skovlund

Jette Kofoed

Malou Juelskjær

Peter Berliner

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, seminarer og øvelser.

På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.

Litteratur

Annonceres senere.

Endvidere vil der foreligge et kompendium.

undervisningsplan

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi

  • Fri.hj.opg.grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Se studieordningen for yderligere information.