Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Undersøgelsesmetoder i et pædagogisk-psykologisk perspektiv ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: 4-6 timer pr. uge: Tre onsdage kl. 10.15-14.15 og fire onsdage kl. 10.15-16.15.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 25207

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • Demonstrere indsigt i og overblik over de udvalgte psykologiske retningers metodologier (dvs. sammenhænge mellem paradigmer, forskningsspørgsmål, teoretiske forståelser, dataproduktionsmetoder, dataanalysemetoder og dataformidlingsmetoder) her under demonstrere indsigt i såvel kvantitative som kvalitative metoders relevans og brugbarhed i forhold til belysning af konkrete forskningsspørgsmål
  • Demonstrere indsigt i og diskutere nye pædagogisk-psykologiske begrebsliggørelser, problemstillinger og potentialer og sammenkæde disse med relevante undersøgelser af tilsvarende strukturer og karakteristika i det empiriske datamateriale
  • Analysere, diskutere og vurdere det metodiske grundlag for empiriske undersøgelser inden for det pædagogisk psykologiske praksisfelt samt analysere og vurdere de konklusioner, der drages af den empiriske undersøgelse
  • Formulere, diskutere og vurdere et empirisk undersøgelsesdesign til belysning af en pædagogiskpsykologisk problemstilling.

Indhold

Undervisningen knytter sig til de øvrige moduler som det sted, hvor teorimodulernes metodologiske implikationer udfoldes og diskuteres og hvor det undersøges, hvilke konkrete undersøgelsesmetoder forskellige problemstillinger i praksis og forskellige teorier kalder på. I undervisningen arbejdes der med såvel kvalitative som kvantitative metoders gyldighedsområde og anvendelighed samt kriterier for vurdering af forskellige metoders hensigtsmæssighed i forhold til givne genstandsfelter og analytiske problemstillinger. Modulet er opdelt i tre fagelementer a hver 5 ECTS-point.

Faglige forudsætninger

Kunne læse faglitteratur på engelsk, tysk eller fransk og nordiske sprog.

Underviser

Koordinator: Lisser Rye Ejersbo

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, temaseminarer, øvelseshold.

På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.

Litteratur

Annonceres senere

Undervisningsplan

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Se studieordningen for yderligere information.