Forskningsmetoder og forskningsdesign ( forår 2011 - 15 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Kandidat
-
Semester/kvarter:
Forår
-
Timer per uge:
København: Mandage og tirsdage kl. 10:00-15:00
-
Deltagerbegrænsning:
Ingen
-
Undervisningssted:
København
-
Hovedområde:
Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
-
Udbud ID:
24632
Formål
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk,
systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag
-
formulere empiriske problemstillinger
-
planlægge og gennemføre konstruktion af data via interviews, observation, spørgeskemaer og brug af eksisterende datamateriale
-
formulere, analysere og vurdere det praktiske valg af metoder på måder, der viser opmærksomhed på, at disse valg har videnskabsteoretiske og videnskabsetiske implikationer
-
gennemføre både induktive og deduktive analyser af tekstligt materiale
-
gennemføre univariat, bivariat og multivariat analyse af kvantificerede variable
-
analysere og vurdere simple undersøgelser baseret på et sandsynlighedsteoretisk grundlag
-
gennemføre beregninger og teksthåndtering ved hjælp af relevante softwareprodukter - eksempelvis statistikpakker og software til transskribering og analyse af observations- og interviewdata.
Indhold
Modulet beskæftiger sig med forholdet mellem videnskabsteori og forskningsmetode, herunder mellem forskerposition og forskningsgenstand og bygger således videre på de videnskabsteoretiske elementer i Pædagogisk sociologisk teori.
Der arbejdes med identificering af forskningsfelt, afgrænsning af forskningsgenstand, udvælgelse af personkreds og materiale og analyse og tolkning af undersøgelsesresultater. De studerende gør erfaringer med interview-, observations- og spørgeskemametodik samt med analyse af egne og allerede foreliggende data. Der arbejdes med IT-baserede programpakker til bearbejdning af kvantitative og kvalitative data; og der lægges vægt på reliabilitets-, validitets- og generaliseringsproblemer i operationalisering af forskningsgenstande og fortolkning af empirisk materiale samt på forskningsetiske problemstillinger. Undervisningens eksemplariske valg af forskningsgenstande omfatter temaer fra Opdragelse og uddannelse 1 og 2.
Faglige forudsætninger
Undervisningsplan i PDF format
Undervisningsplan i PDF format
Underviser
Modulansvarlig: Ulf Brinkkjær, ulf@dpu.dk
Undervisnings- og arbejdsform
Dansk
Litteratur
Studieordning og bedømmelse
-
Hj.opg. + Skr., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Øvelsesopgaver, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur