[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk,
systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag
Modulet beskæftiger sig med en sammenhæng af forhold, som er væsentlige for at forstå udviklingen og betydningen af moderne uddannelsessystemer og de dertil knyttede uddannelsespolitiske diskussioner. Teorier om stat og samfund anvendes til at rammesætte de forskellige diskurser om uddannelse. Der lægges vægt på internationale og tværnationale dimensioner af sociale og økonomiske forhold, herunder globaliseringsprocesser og vidensintensiv produktion og kommunikation, der påvirker uddannelsestænkningen.
Der gives et overblik over forskellige typer af velfærdsstater og deres modeller for livslang læring. Forskellige begreber, teorier, politikker og praksisformer i relation hertil undersøges. Aktuelle former for dannelse og kompetenceudvikling fra grundlæggende til videregående uddannelse og deres sociale, kulturelle og politiske konsekvenser analyseres ved hjælp af begreber og teorier om bl.a. social reproduktion, ulighed, integration og mobilitet via uddannelsessystemet.
Den komparative metode anvendes i en tværnational udforskning af nationale uddannelsessystemers baggrund, funktion og forandring. Perspektiverne i tværnationale sammenligninger og deres potentielle virkning på uddannelsespolitik og -praksis behandles kritisk ud fra eksempler på internationale undersøgelser og uddannelsesreformer i EU og Norden og med brug af metodiske kompetencer, som oparbejdes i Forskningsmetoder og forskningsdesign.
Undervisningsplan i PDF format
Koordinator: Niels Rosendal Jensen
Engelsk