Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Opdragelse og uddannelse 2: Globalisering, videnssamfund og uddannelse i komparativ belysning ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: København: Onsdage kl. 10:00-15:00  
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 24633

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk,
systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag

  • demonstrere indsigt i uddannelsessystemers oprindelse og udvikling
  • analysere, vurdere og diskutere betydningen af relationerne imellem stat, marked og civilsamfund for uddannelsespolitik, uddannelsessystemer og uddannelsespraksis, herunder den indflydelse, som globaliseringsprocesser, internationale organisationer og international komparativ forskning har herpå
  • analysere, vurdere og diskutere forskelle og ligheder i uddannelsespolitik, uddannelsessystemer og uddannelsespraksis i en tværnational kontekst på grundlag af empiriske iagttagelser og med reference til religiøse, kulturelle, sociale, økonomiske eller politiske dimensioner
  • demonstrere indsigt i begrebsdannelser vedrørende uddannelse og social baggrund samt analysere, vurdere og diskutere uddannelsespolitikkens, uddannelsessystemets og uddannelsespraksis' betydning for social integration, social ulighed og social mobilitet
  • vurdere og diskutere forholdet imellem forskningsspørgsmål, teoretiske tilgange og forskningsmetoder med henblik på den betydning det har for analyse og formidling af problemstillinger vedrørende uddannelsespolitik, uddannelsessystemer og uddannelsespraksis.

Indhold

Modulet beskæftiger sig med en sammenhæng af forhold, som er væsentlige for at forstå udviklingen og betydningen af moderne uddannelsessystemer og de dertil knyttede uddannelsespolitiske diskussioner. Teorier om stat og samfund anvendes til at rammesætte de forskellige diskurser om uddannelse. Der lægges vægt på internationale og tværnationale dimensioner af sociale og økonomiske forhold, herunder globaliseringsprocesser og vidensintensiv produktion og kommunikation, der påvirker uddannelsestænkningen.

Der gives et overblik over forskellige typer af velfærdsstater og deres modeller for livslang læring. Forskellige begreber, teorier, politikker og praksisformer i relation hertil undersøges. Aktuelle former for dannelse og kompetenceudvikling fra grundlæggende til videregående uddannelse og deres sociale, kulturelle og politiske konsekvenser analyseres ved hjælp af begreber og teorier om bl.a. social reproduktion, ulighed, integration og mobilitet via uddannelsessystemet.

Den komparative metode anvendes i en tværnational udforskning af nationale uddannelsessystemers baggrund, funktion og forandring. Perspektiverne i tværnationale sammenligninger og deres potentielle virkning på uddannelsespolitik og -praksis behandles kritisk ud fra eksempler på internationale undersøgelser og uddannelsesreformer i EU og Norden og med brug af metodiske kompetencer, som oparbejdes i Forskningsmetoder og forskningsdesign.

Faglige forudsætninger

Undervisningsplan i PDF format

Undervisningsplan i PDF format

Underviser

Koordinator: Niels Rosendal Jensen

Undervisnings- og arbejdsform

Engelsk

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi

  • Hj.opg.grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur