Pædagogisk sociologi: analyse af dominansformer i et Bourdieuperspektiv ( forår 2011 - 10 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Kandidat
-
Semester/kvarter:
Forår
-
Timer per uge:
København: Fredage kl. 9:00-12:00 Undervisning udbydes under forudsætning af tilstrækkeligt antal studerende
-
Deltagerbegrænsning:
Ingen
-
Undervisningssted:
København
-
Hovedområde:
Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
-
Udbud ID:
24651
Formål
-
sætte den studerende i stand til at analysere aktuelle temaer inden for pædagogisk sociologi med inspiration især i et Bourdieu-perspektiv
-
danne afsæt for skrivning af en formentlig empirisk funderet opgave på kandidatstudiet
Indhold
Gennem bearbejdning af primærtekster tilegner den studerende sig et grundlæggende kend¬skab til Bourdieus empirisk funderede teorier, videnskabsteori og metodologiske over¬vejelser. Undervisningen opøver den studerendes evne til kritisk tænkning, især med henblik på anvendelsen i analyser af aktuelle pædagogisk-sociologiske prob¬lem¬stil¬linger.
Faglige forudsætninger
Undervisningsplan i PDF format
Undervisningsplan i PDF format
Underviser
Ulf Brinkkjær,
uvulf@dpu.dk
Undervisnings- og arbejdsform
Undervisningen tilrettelægges med gennemgang af primærtekster samt empiriske ar¬bej¬der inspireret af Bourdieu. I undervisningsforløbet prioriteres fremlæggelser og præ¬sentation af studenteroplæg, med henblik på applikationen af det teoretiske ud¬gangs¬punkt på de studerendes arbejder. De enkelte undervisningsgange omfatter fore¬læs¬ning, diskussion og øvelsesaktiviteter samt vejledning.
Dansk
Litteratur
Studieordning og bedømmelse
-
Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Hj.opg. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg. gr., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Hj.opg. gr. + Mdt., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur