Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

ADHD hos børn og unge ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KAND
  • Semester/kvarter: 2. og 3. semester
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se   http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 30908

Formål

Fagets formål

Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.

Kriterier for målopnåelse

1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
  • på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag.

2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
  • på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
  • på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere).

3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
  • at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)

at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.

Indhold

Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) anses for at være en af de mest udbredte udviklingsforstyrrelser i barndommen og udgør i dag den hyppigste henvisningsårsag i børnepsykiatrien - men hvad er denne forstyrrelse som så hyppigt er centrum for ophedet debat bl.a. i medierne egentligt for en størrelse? Passer det, at der er et barn i hver klasse med disse vanskeligheder og 'skabes' ADHD af dårlige forældre og trætte lærere?  

I løbet af seminaret vil vi forsøge at besvare nogle af disse spørgsmål og dermed indkredse ADHD forstyrrelsen. Formålet er at præsentere og diskutere teoretiske modeller og empiriske undersøgelser af ADHD hos børn og unge samt undersøge hvorledes teori og empiri kan bidrage til forståelsen af, hvordan ADHD kan komme til udtryk hos det enkelte individ i løbet af udviklingen. Vægten vil i seminaret blive lagt på neuropsykologisk teori og empiri men prævalens, kønsforskelle, komorbiditet, udvikling og behandling diskuteres tillige. Der vil undervejs blive inddraget psykologiske undersøgelsesmetoder med det formål at eksemplificere og diskutere ADHD diagnosen og komorbide forstyrrelser samt begreber fra neuropsykologien. Målet er at deltagerne tilegner sig viden om ADHD forstyrrelsen hos børn og unge samt kan forholde sig kritisk overfor såvel teori som empiri indenfor ADHD feltet. 

Undervisningen tager udgangspunkt i oplæg (fra underviser og deltagerne), diskussion, øvelser med psykologiske undersøgelsesmetoder og video. Deltagerne forventes at deltage aktivt i forløbet i forbindelse med oplæg, diskussion og øvelser.

fagets kursuskode: PSYF11RL

Faglige forudsætninger

Grundfag A, klinisk psykologi skal være bestået

Underviser

Rikke Lambek

Undervisnings- og arbejdsform

Klasseundervisning, oplæg og øvelser

Litteratur

Program samt litteraturliste vil blive lagt ud på AULA inden undervisningsstart; en del af pensum vil foreligge i artikel form og vedrøre neuropsykologi (teori og empiri).

Central artikel:
Barkley, R. A. (1997). Behavioural inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD.

Undervisningstidspunkt og sted

Torsdag: 9 - 12 i bygning 1481/lokale 235

Første gang: 10. februar 2011

Særlige bemærkninger

Se i øvrigt   http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Deltagelse: 80% tilstedeværelse + oplæg.

20 siders opgave