Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Angstbehandling (klinikprogrammet) ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KAND
  • Semester/kvarter: 2. og 3. semester
  • Timer per uge:   Undervisning 1. semester   Som hovedregel afsættes hele torsdag (9-15/16) til undervisning, supervison eller træningsopgaver i programmets første semester.   Programmet starter med to todages workshops torsdag-fredag d. 3.-4. og d. 10.-11. februar.   Terapien komme som hovedregel komme til at foregå sidst på eftermiddagen (formentlig kl. 16-18), således at de studerende skal have mulighed for at møde her på den ugedag, som aftales. De studerende deltager i et manualbaseret terapiforløb over 10 sessioner i forårssemesteret, med 3 studerende tilknyttet hvert forløb, samt, hvis der er tilstrækkelig mange klienter, et tilsvarende gruppeforløb i efterårssemesteret. Under hele forløbet, hvor de studerende har klientkontakt, tilbydes supervision to timer om ugen.   Undervisning 2. semester   Undervisning 2. semester vil bestå i 1) Supervision: Hver torsdag fra kl. 9 - 12. 2) Undervisning: Fire hele torsdage er sat af til undervisning, hvor de studerende fremlægger materiale fra hhv. deres seminaropgave og deres caserapport. De studerende er her forpligtede til mindst et oplæg om temaer fra deres tilvalgsopgave, og et om deres case-rapport. Disse dage vil supervisionen ligge efter undervisningen.   Deltagelse i programmet forudsætter, at man har mulighed for at deltage i alle de ovennævnte aktiviteter.  
  • Deltagerbegrænsning:   Tilmelding til projektet sker ved at indsende skriftlig, begrundet ansøgning til studieadministrationen med redegørelse for ansøgerens baggrund og tidligere opnåede karakterer (max 1 side). Udvælgelsen sker på baggrund af ansøgningen og eventuelt et supplerende interview. Der kræves ikke terapeutisk erfaring for deltagelse i projektet  NB : Da det er planlagt til at dække to seminarer, er det en forudsætning for optagelse, at man mangler begge tilvalgsseminarer.   Programmet optager 12 studerende.   Da programmet omfatter klientkontakt, er det et krav, at man taler godt dansk.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 30909

Formål

Fagets formål

Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.

Kriterier for målopnåelse

1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
  • på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
  • på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
  • på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)

3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
  • at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)

at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.

Indhold

  

Projektet består af to dele, et tilvalgsseminar og et projektseminar, og det forløber over to semestre. Det omfatter dels en teoretisk og praktisk indføring i kognitiv adfærdsterapi ved angsttilstande hos børn og unge ( et tilvalg ), dels konkret færdighedstræning i behandling af angst hos børn og unge. (klinikprogram) . De studerende får desuden undervisning i klinisk psykologisk forskning, og de udarbejder en systematisk, videnskabelig case-rapport om en af deres klienter/familier. Den teoretiske del og det praksisbaserede projekt er flettet ind i hinanden over de to semestre.

 

Angsttilstande er en af de mest udbredte psykiske lidelser, og kognitiv adfærdsterapi er den bedst dokumenterede psykologiske behandlingsmetode over for angst.

 

Den teoretiske del af undervisningen vil handle om fremtrædelsesformer, årsager, undersøgelsesmetoder og behandling ved angst med vægt på kognitiv adfærdsterapi. Undervisningsformen vil bestå i en kombination af deltager- og læreroplæg, diskussion og øvelser, enten i form af rollespil eller ud fra bibliotekets video-materiale. Der sigtes mod at bibringe deltagerne såvel teoretisk viden om angst og angstbehandling som konkrete færdigheder i diagnosticering, case-formulering og kognitiv adfærdsterapi.

 

Klinikprogrammet omhandler indledende træning i kognitiv adfærdsterapeutisk behandling af angsttilstande.

 

De studerende deltager i den diagnostiske afklaring, får individuel kontakt med en eller flere familier med et barn med angst, deltager i 1-2 gruppeterapeutiske forløb med børnene og forældrene forestået af klinikkens psykologer i grupper med 6 børn og deres forældre 2 timer ugentligt i 10 uger en hverdag, formentlig fra kl. 16-18. De studerende rolle i gruppebehandlingen er at indsamle oplysninger fra familierne samt at være referenter. De studerende skal endvidere skrive journalnotater samt statusbreve på de børn/familier de bliver knyttede til. Hvis der findes passende klienter, vil der desuden være mulighed for, enten sammen med en medstuderende eller en af klinikkens psykologer, at forstå et individuelt caseformuleringsbaseret forløb med en familie.

 

Behandlingen er en del af et forskningsprojekt, hvor effekten af kognitiv adfærdsterapi for angstlidelser hos børn og unge undersøges.

 

Undervisningen er væsentligt mere arbejdskrævende end to normale seminarer og beregnet for studerende med særlig interesse for klinisk psykologi, psykoterapi og forskning.

 

Fagets kursuskode: PSYF11KLINIK

Faglige forudsætninger

Grundfag A, klinisk psykologi skal være bestået

Underviser

Mikael Thastum og Esben Hougaard

Undervisnings- og arbejdsform

Gruppeundervisning inkl. vejledning

Litteratur

 

Litteraturlisten vil bl..a. omfatte

 

Rapee RM, Wignall A, Hudson JL, Schniering CA. Treating anxious children and adolescents. An evidence-based approach. New Harbinger Publications,INC.; 2000.

 

Beesdo K, Knappe S, Pine DS. Anxiety and anxiety disorders in children and adolescents: developmental issues and implications for DSM-V. Psychiatr Clin North Am 2009 Sep;32(3):483-524.

 

Muris, P. & Field, A. P. (2008). Distorted cognition and pathological anxiety in children and adolescents. Cognition & Emotion, 22, 395-421.

 

Bogels, S. M. & Brechman-Toussaint, M. L. (2006). Family issues in child anxiety: attachment, family functioning, parental rearing and beliefs. Clin.Psychol.Rev., 26, 834-856.

 

Suveg, C., Southam-Gerow, M. A., Goodman, K. L., & Kendall, P. C. (2007). The role of emotion theory and research in child therapy development. Clinical Psychology-Science and Practice, 14, 358-371.

 

Weems, C. F. & Silverman, W. K. (2006). An integrative model of control: implications for understanding emotion regulation and dysregulation in childhood anxiety. J.Affect.Disord., 91, 113-124.

 

Endelig litteraturliste vil foreligge ved semesterstart

Undervisningstidspunkt og sted

Torsdag: 9-16 i bygning 1481/468  Lokale 332 kl. 9-12

Første gang: 3. februar 2011

Særlige bemærkninger

Da programmet omfatter klientkontakt, er det et krav, at man taler godt dansk.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur


Eksamen for tilvalget bestås gennem en seminaropgave med intern bedømmelse og karakter efter 7-skalaen. Seminaropgaven kan afleveres efter første eller andet semester (ved de normale eksamensterminer), men da det tilstræbes, at klientkontakten (som er tidkrævende) starter relativt tidligt i første semester, vil det antageligt være fordelagtigt at aflevere den efter andet semester.

Eksamen for klinikprogrammet bestås ved deltagelse samt aflevering af en systematisk case-rapport om en af de klienter, man har haft i individuel terapi. Case-rapporten bedømmes internt med karakter efter 7-skalaen. Case-rapporten bedømmes ved en normal eksamenstermin (januar eller juni).