[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Fagets formål er at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domæne
Faget omhandler et domæne, der kan beskrives ved forholdet mellem pædagogisk praksis og almen-og udviklingspsykologiske tilgangsvinkler med særligt henblik på de anvendte sider af den pædagogiske psykologi. Endvidere omhandler faget dette forhold mht. gældende samfunds- og institutionspraksis, kulturhistoriske rødder og individualhistoriske tilgange.
(På bacheloruddannelsen gives en indføring i fagets teorier og metoder, historiske udvikling og nuværende stade som forsknings- og anvendt disciplin. Faget på kandidatuddannelsen giver en teoretisk baseret forståelse af fagets anvendelsesorienterede aspekter, herunder centrale teoriers anvendelsesorienterede aspekter, metoder og empiriske grundlag.)
Genstandsområder
Faget omfatter teoretisk, empirisk og anvendelsesorienteret følgende områder med deres centrale teorier, kernebegreber og empiri:
• Vidensformernes historiske grundlag og betydning for den pædagogiske praksis
• Dannelsens-og socialiseringens dimensioner
• Klassiske og moderne læringsteorier
• Forholdet mellem udvikling og læring
• Læringens motivation, emotion og kognition
• Undervisning og læringstransfer
• Pædagogik
• Evaluering og eksaminer
• Pædagogisk psykologisk rådgivning
• Specialpædagogik.
• Test-og interventionsformer i pædagogisk psykologisk praksis
• Børn og unge med vanskeligheder
• Læring som social proces og livslang læring
• Læring i uddannelse og i arbejdsliv
• Systemisk- og kontekstuelt baserede interventionsformer
Formålet med undervisningen i Grundfag B er at give en teoretisk baseret forståelse af fagets anvendelsesorienterede aspekter, herunder centrale teoriers anvendelsesorienterede aspekter, metoder og empiriske grundlag. Herunder:
• Pædagogisk psykologisk rådgivning (PPR), herunder de interventionsformer, der anvendes i dette regi
• Pædagogiske institutioner og det videnskabelige og organisatoriske grundlag for deres ageren, herunder institutionslivets positive og negative psykologiske og sociale dynamikker.
• Anvendelsen af undersøgelsesredskaber i pædagogisk-psykologisk forskning og praksis
• Deltagernes perspektiver, herunder forældresamarbejde og børneperspektiver på praksis
• Pædagogisk-psykologiske vinkler på børn og unge med sociale, pædagogiske og/eller psykologiske vanskeligheder, herunder anvendelse af pædagogisk psykologi til at optimere et læringsforløb
Fagets kursuskode: PSYF11PGR
Ingen særlige
Koordinator: Ole Steen Kristensen
Forelæsninger
Se http://www.psy.au.dk/undervisning/pensumlister-psykologstudiet/ og AULA
Onsdag: 12 - 15 i Auditoriet, Nobelparken, bygning 1482/105
Første gang: 2. februar 2011