[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.
Kriterier for målopnåelse
1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.
Formålet med seminaret er, at deltagere opnår grundlæggende indsigt i årsager til og følger efter erhvervet hjerneskade samt neuropsykologens funktion og arbejdsområde indenfor neuropsykologisk praksis, fx. på neurologisk afdeling, rehabiliteringshospital eller hjerneskadecenter.
Indholdet vil overordnet være grundlæggende hjerneanatomi og funktion, skademekanismer, regeneration og rehabilitering, udredning og testning samt typiske symptomer og syndromer.
Indsigten i hjernens anatomiske og funktionelle grundlag er en nødvendig forudsætning for forståelse af hvorledes sygdomme og ulykker, der beskadiger hjernevæv kan påvirkekognition, emotion og personlighed. der vil i seminaret være fokus på erhvervet hjerneskade i voksenalderen, fx apopleksi og kranietraume og mindre grad på medfødt hjerneskade og neurologiske forandringer på grund af demens og psykiatriske lidelser mv.
Seminaret handler med andre ord primært om, hvad der sker når hjernen påvirkes af en sydom eller ulykke og sekundært hvordan psykologer kan hjælpe hjerneskaderamte (og deres pårørende) til at opnå beds mulig erkendelse, mestring og livskvalitet efter at tilværelsen med et har ændret sig drastisk.
Fagets kursuskode: PSYF11LE
Grundfag A, Klinisk psykologi skal være bestået
Ph.d. studerende Lars Evald
Seminarundervisning, deltagerfremlæggelse og diskussioner
Gade, A. (2009). Klinisk neuropsykologi. Kbh., Frydenlund. Om neurologiske og psykiatriske skader og sygdomme i hjernen og hvad disse betyder for menneskers tanker, følelser og intellektuelle færdigheder.
Torsdag 9-12 i bygning 1481/239
Første gang: 10. februar 2011