[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.
Kriterier for målopnåelse
1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
* at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
* at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
* at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
* på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
* på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
* at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
* at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
* at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
* på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
* på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)
3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
* at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
* at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)
at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.
På seminaret får deltagerne teoretisk og praktisk indsigt i selve konfliktfænomenet, og i hvordan tredjepart kan arbejde med konflikter - først og fremmest på organisationsplan, men med mulighed for også at inddrage f.eks. privatsfære og lokalsamfund. På et metaplan fungerer seminaret som en introduktion til konsultative forholdemåder og som en træning i kvalitative metoder, ligesom det giver mulighed for reflekterede erfaringer med egne gruppeprocesser.
Som led i seminaret gennemfører deltagerne empiriske småprojekter og giver den udforskede part en skriftlig tilbagemelding i form af en minirapport, som senere indgår i eksamensopgaven.
Et program uddeles ved semesterstart. Typiske overskrifter:
Konflikter og konflikttyper
Konfliktreaktioner, konfliktforløb, konflikt-optrapning
Modeller for konflikthåndtering
Kommunikation og konflikt; dialog-redskabet
Etik
Fagets kursuskode: PSYF11BM
Ingen særlige
Benedicte Madsen
Undervisningen vil være sammensat af læreroplæg, deltageroplæg, casebeskrivelser, rollespil og andre øvelser, empirisk projektarbejde, gruppearbejde, faglige diskussioner og refleksioner over egen læring.
Grundbog: Lennér-Axelson, B. & Thylefors, I. (1998). Om konflikter - hjemme og på arbejdet . København: Reitzel.
Bogen hjembestilles til Stakbogladen. En samlet pensumliste udleveres ved undervisningens start, hvor også en kopieringsmappe stilles til rådighed. Enkelte tekster uddeles første gang.
Sted: Lokale 628 (6. sal i bygning 1481)
Mandage fra 9.15 til 16
Første gang 7. februar 2011, kl. 9.15.
Deltagerne skal være indstillet på et intenst og arbejdskrævende forløb - om end det kan gennemføres, og skal kunne gennemføres, på normeret tid. Af hensyn til dynamikken på holdet er det vigtigt at kunne møde stabilt, og det er afgørende, at man kan være til stede første gang. Forhåbentlig kan man også deltage i en fælles eksamensdag engang midt i juni.
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/
Gruppeeksamen med individuel karakter