[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende
gennem aktiv deltagelse i undervisningen
kan
redegøre
for denne viden,
bruge
denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt
forme
sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
En fordybelsesaktivitet beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillinger inden for det almenpsykologiske domæne.
Genstandsområdet
I læseplanen vil være præciseret hvor mange fordybelsesaktiviteter der slås op samt hvilket genstandsområde og/eller hvilke problemstillinger der vil udgøre det enkelte seminars indhold.
Kriterier for målopnåelse
Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.
Menneskers bevidsthed dannes i deres livsproces. Livsprocessen er en biologisk udviklingsproces som udspilles mellem undfangelse og død. Det enkelte menneske er som individ en repræsentant for sin art, og som sådan et resultat af den biologiske evolution. Som personlighed og som subjekt for sin livsproces, er det også resultat af sin opvækst under historisk konkrete samfundsmæssige og kulturelle betingelser, der på deres side er de foreløbige resultater af tidligere slægtleds arbejde. Under vores opvækst i familien og institutionerne tilegner vi os derfor måder at leve, tænke og føle, som er præget af såvel den biologiske som den samfundshistoriske udvikling. I løbet af vores liv yder vi selv gennem vores indsats et mere eller mindre kreativt bidrag til den fortsatte udvikling af menneskeheden og verden.
Seminarets temaer omfatter hvorledes disse forskellige faktorer er medvirkende til at forme vores livsprocesser, og de hjerneprocesser som realiserer den sensomotoriske, følelsesmæssige og intellektuelle kontrol af vores adfærd, ligesom vi skal se på hvordan og i hvilken udstrækning vi selv sætter vores præg på verden.
Fagets kursuskode: PSYF11KBB
Forudsætningen for at kunnn tilmelde sig et opgaveseminar i et semester er, at den studerende har bestået eller har mulighed for at bestå alle øvrige fag på bacheloruddannelsen og dermed afslutte bacherloruddannelsen.
Klaus Bærentsen
Seminarundervisning
Litteraturen vil bestå af dels en kerne af fælles tekster fra dynamisk systemteori, evolutionsteori, virksomhedsteori, økologisk psykologi, og kulturhistorisk psykologi (se nedenfor for en central artikel); samt individuelt valgte tekster i overensstemmelse med deltagernes interesser.
Lansing, J. S. (2003) Complex Adaptive Systems. Annual Review of Anthropology . Vol. 32 , pp. 183-204.
Mandag: 10-13 i bygning 1481/235
Første gang: 7. februar 2011
Der gives vejledning til bacheloropgaver og opgaver på kandidatuddannelsen.
Beståelse: Deltagelse med oplæg.