Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Marginalisering og identitet i et samtidspsykologisk perspetiv ( forår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: BAC
  • Semester/kvarter: 6. semester
  • Timer per uge: 3 timer Mindst 12-14 gange à 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se   http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 29225

Formål

Fagets formål

Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne. Denne fordybelse tjener som faglig inspiration og vejledning til bachelorafhandlingen.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

Et opgaveseminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillnger inden for det almenpsykologiske domæne.

Kriterier for målopnåelse

Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.

Indhold

 

  

Hovedfokus på dette opgaveseminar er 1) at give de studerende alment teoretisk og analytisk kendskab til samtidspsykologiske perspektiver på marginalisering og identitet og 2) at vejlede de studerende i at anvende dette teoretiske kendskab i udarbejdelsen af deres bacheloropgave.

 

Marginalisering og identitetsdannelse er vigtige psykologiske genstandsområder, som omhandler individets selvforståelse, livshistorie og (manglende) muligheder for anerkendelse og skabelse af et meningsfuldt liv. Marginaliserede identitetsdannelser er på den måde både personligt og socialt forankrede processer, som finder sted inden for bestemte institutionelle rammer og samfundsdiskurser.

 

Der vil på baggrund af ovennævnte inddrages centrale teorier fra både social- og personlighedspsykologi, pædagogisk psykologi og kritisk samfundsteori. Konkrete casestudier inddrages i forløbet. Der er mulighed for undervejs i forløbet at inddrage litteratur inden for seminarets genstandsområder, som er særligt relevant for de studerendes bachelorprojekter.

 

Seminarets indledningsvise teorigennemgang vil munde ud i opgaveteknisk gennemgang herunder selvstændigt valg af emne, problemformulering, disposition, litteratursøgning og skrivning af bacheloropgaven. Afslutningsvis i forløbet vil der afsættes tid til grundig individuel vejledning på de studerendes bachelorprojekter. Aktiv deltagelse og planlagt aflevering af bacheloropgave dette semester er derfor en forudsætning.

 

Fagets kursuskode: PSYF11CJ

Faglige forudsætninger

Opgaveseminarer:

Forudsætningen for at kunne tilmelde sig et opgaveseminar i et semester er, at den studerende har bestået eller har mulighed for at bestå alle øvrige fag på bacheloruddannelsen og dermed afslutte bacheloruddannelsen.

 

Fordybelsesaktiviteter:

Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.

Underviser

Lisbeth Grønborg

Charlotte Jonasson

Undervisnings- og arbejdsform

Seminarundervisning

Litteratur

 

(udvalgt litteratur vedlagt - den fulde pensumliste udleveres ved første undervisningsgang)

 

Dreier, O. (2008) Psychotherapy in Everyday Life Cambridge University Press

Foucault, M. (1995) Discipline and punish, the birth of the prison . Random Books, N.Y.

Erikson, H. E. (1994) Identity: Youth and Crisis W.W. Norton & co

Giddens, A. (1991) Modernity and Self-identity: self and society in late modern age Stanford University Press

Goffman E. (1974) Stigma: Notes on the management of spoiled identity Penguin

Mørck, L. L. (2006) Boundary communities, learning and transcending marginalization Roskilde Universitetsforlag

Wenger, E. (1998) Communities of Practise, learning, meaning and identity Cambridge University Press

Undervisningstidspunkt og sted

Tirsdag 9-12 i bygning 1481/235

Første gang: 8. februar 2011

Særlige bemærkninger

Seminaret afholdes på engelsk, såfremt der ikke er deltagelse af udvekslingsstuderende kan seminaret afholdes på dansk

Bacheloropgavevejledning kan efter ønske finde sted på dansk 

 

 

Se i øvrigt   http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Deltagelse: 80% tilstedeværelse