Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Motivation, trivsel og personlig udvikling ( forår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BAC
  • Semester/kvarter: 6. semester
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se   http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 29226

Formål

Fagets formål

Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne. Denne fordybelse tjener som faglig inspiration og vejledning til bachelorafhandlingen.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

Et opgaveseminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillnger inden for det almenpsykologiske domæne.

Kriterier for målopnåelse

Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.

Indhold

 

Samfundet forandrer sig i dag i et stadigt stigende tempo, og der stilles krav om, at enhver må udvikle sig i forhold til at håndtere og matche de ændrede samfundsvilkår. Mange af de kompetencer og færdigheder, som var centrale for et par år siden, er ikke længere tidssvarende og tilstrækkelige. Der stilles krav om - og vi kræver af os selv - at vi er i stand til at udvikle os konstant, både personligt og fagligt. 

På dette seminar vil vi lære om, blive mere nysgerrige på, undre os og diskutere, hvad der kan motivere et menneske, og hvad der kan bevirke, at et menneske trives eller ikke trives. Formålet med seminaret er, at bringe almenpsykologiske teorier og begreber i spil og undersøge deres potentiale i forhold til at forstå motivation, trivsel og personlig udvikling. På seminariet vil der således være mulighed for at diskutere, hvad der skaber motivation, samt udfordringerne ved at benytte forskellige motivationsfremmende faktorer.

 

Vi vil desuden overføre de mere generelle og almene diskussioner til en arbejdsmæssig ramme og sammen udforske, hvordan motivation og trivsel kan forstås i en organisatorisk kontekst. På seminaret vil vi således primært tage udgangspunkt i litteratur og teorier, der udspringer fra social- og personlighedspsykologi, men vi vil ligeledes lade os inspirere af perspektiver fra arbejds- og organisationspsykologien. 

 

Endelig vil seminaret indeholde en indføring i, hvordan en bacheloropgave metodisk kan gribes an - herunder hvordan opgaven kan bygges op og hvorledes balancen mellem teorifremstilling og diskussion kan se ud.

 

Som optakt til seminaret og som inspiration til jeres opgaver vil vi få besøg af organisationskonsulenter fra Udviklingskonsulenterne, som vil fortælle om deres teoretiske forståelse og praktiske erfaring med menneskelig trivsel og motivation.

 

Undervisningen vil bestå i en kombination af oplæg og diskussioner af teoretisk litteratur og empiriske studier, vejledning, øvelser og oplæg fra deltagerne. Konkret planlægning og litteratur aftaler vi første gang. 

Der gives vejledning til BAC-opgaver.  

Fagets kursuskode: PSYF11MF

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Ekstern lektor Morten Fogsgaard

Undervisnings- og arbejdsform

Seminarundervisning

Litteratur

 

Litteraturen består af tekster fra klassiske motivationsteorier, humanistisk psykologi, positiv psykologi, evidensbaseret coachingpsykologi og kritisk psykologi. Endvidere vil vi beskæftige os med en række metodiske spørgsmål. Derfor vil vi også læse lidt videnskabsteori.

 

Eksempler på relevant litteratur:

 

Ford, M. E. (1992).  Motivating Humans. Newbury Park: Sage

 

Ryan, T. A. (1970). Intentional behavior. An approach to human motivation. New York:

The Ronald Press Company.

 

Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic    

motivation, social development, and well-being. American Psychologist , 55(1), pp. 68-78.

 

Pinder, C. C. (2008). Work Motivation in Organizational Behavior (2nd ed.). New York: Psychology Press

Undervisningstidspunkt og sted

Torsdag: 12 - 15 i bygning 1481/235

Første gang: 10. februar 2011

Særlige bemærkninger

Se i øvrigt   http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Deltagelse: 80% tilstedeværelse