Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Narrativer i psykologiske teorier ( forår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BAC
  • Semester/kvarter: 6. semester
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se   http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 29215

Formål

Fagets formål

Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne. Denne fordybelse tjener som faglig inspiration og vejledning til bachelorafhandlingen.

 

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

Et opgaveseminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillnger inden for det almenpsykologiske domæne.

Kriterier for målopnåelse

Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.

Indhold

Narrativer har fået en stadig mere fremtrædende rolle indenfor mange områder af psykologien. Men hvordan danner vi egentligt narrativer? Og hvilken funktion har narrativer for os? I dette seminar skal vi især beskæftige os med disse spørgsmål ud fra et kognitionspsykologisk og personlighedspsykologisk perspektiv. Efter deltagernes interesse vil det også være muligt at beskæftige sige med andre relaterede emner, såsom narrativer i et udviklingsperspektiv og forholdet mellem narrativer og emotionelt velvære.

Form: Formen vil veksle imellem gruppearbejde, oplæg og plenumdiskussion.  Hovedfokus vil være på de beskrevne emner men der vil også blive afsat undervisningstimer til fællesdiskussion af bacheloropgaver. Der vil være vejledning af bacheloropgaver indenfor seminarets emnekreds, samt kognitionspsykologi mere generelt.

Fagets kursuskode: PSYF11DT

 

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Dorthe Thomsen

Undervisnings- og arbejdsform

Seminarundervisning

Litteratur

 

Vi vil både læse nogle af de "store" teoretiske tekster (kapitler fra Bruners, Polkinghornes og McAdams' bøger angivet nedenfor) samt empiriske artikler om narrativitet.

Bruner, J. (1990). Acts of meaning . Cambridge, Massachusetts, US: Harvard University Press.

McAdams, D. P. (1993). The Stories we Live by: Personal Myths and the Making of the Self.  

New York, US: The Guilford Press.

Polkinghorne, D. E. (1988). Narrative knowing and the human sciences. Albany, New York, US: State University of New York Press.

Undervisningstidspunkt og sted

Fredag: 8.15-11.00 i bygning 1481/235

Første gang: 11. februar 2011

F11

Se i øvrigt   http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


80% tilstedeværelse og mindst 1 oplæg.