Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Personal Development in Adulthood ( efterår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KAND
  • Semester/kvarter: 1., 2. eller 3. semester
  • Timer per uge: 3 timer mindst 12-14 gange à 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se   http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/ Udvekslingsstuderende har fortrinsret.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 30919

Formål

Fagets formål

Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.

Kriterier for målopnåelse

1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
  • på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
  • på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
  • på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)

3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
  • at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)

at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.

Indhold

Adult developmental psychology is a cross-disciplinary orientated field covering both normal and pathological changes in adulthood. In these years the late adulthood is particularly in focus. It is due to the fact that more than 20 % of the population in the Western world will be older adults within a few decades. In time with this significant demographical change the need for knowledge within the field of adult-developmental psychology will increase considerably and this is the reason why this discipline will get a much more central position within psychology in the near future than is the case now. In this seminar we will deal with a number of biological, psychological, and social aspects of development in adulthood. Including development of personality and cognitive skills, and what characterizes the successful psychological adult development. Furthermore, we will investigate the cross field between normal and pathological age related changes and discuss our knowledge of adult development in relation to psychological practice. It is expected that the students participate actively and are motivated for covering an area of own choice (within the subject of the seminar) and taking part in a minor empirical exercise. 

The seminar will consist of lectures, presentations from students, discussion, an empirical exercise and supervision.

Program and list of literature will be handed out on the first day of the seminar.

Fagets kursuskode: PSYF10LL

Faglige forudsætninger

Ingen særlige

Underviser

Lars Larsen

Undervisnings- og arbejdsform

Gruppeundervisning inkl. vejledning

Litteratur

Program og fuldstændig litteraturliste vil blive udleveret første gang.

Grundbog:
Stuart-Hamilton, I. (2006). The Psychology of Ageing? An introduction. London: Jessica Kingsley Publishers.

Undervisningstidspunkt og sted

Mandag: 9-12 i bygning 1481/332

Første gang: 7. februar 2011

Særlige bemærkninger

Udbydes også som seminar for udvekslingsstuderende.

Udbydes derudover også som opgaveseminar på bacheloruddannelsen. Bachelorstuderende har fortrinsret.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Deltagelse: 80% tilstedeværelse
20 siders opgave

Se i øvrigt   http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/