[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.
Kriterier for målopnåelse
1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.
Seminarets sigte er en indføring i psykologers rolle og funktion i den danske retspsykiatri. Her sættes almenpsykologiske fænomener som intelligens, selvkontrol, fri vilje og rationalitet op mod de tilsvarende - men ikke nødvendigvis ensbetydende - juridiske begreber som evnen til forudsigelse af konsekvenser, farlighed, ansvarlighed og tilregnelighed. Hvis personer der dømmes for forbrydelser ikke kan leve op til disse, kan retten udover fængsel idømme dem retspsykiatriske sanktioner som behandling, anbringelse og forvaring som alternativer til straf. Under mentalobservationen spiller den psykologiske undersøgelse en vægtig rolle i forhold til - via interview, klinisk observation og psykologisk testning - at afdække den sigtedes neurokognitive kapaciteter, personlighedskarakteristika og eventuelle psykopatologi, se disse i forhold til den nu påsigtede forbrydelse, og forudsige risikoen for fremtidige ligeartede handlemåder.
Seminaret fokuserer på psykologens delarbejde under mentalobservationen og dens relation til juraen og de retspsykiatriske sanktioner. På baggrund af en overordnet introduktion til retspsykiatrien som arbejdsfelt, efterfulgt af et fokus på den psykologiske undersøgelses patologiafklarende formål - samt det problem som fænomenet malingering (bevidst eller ubevidst simulering af psykisk dårligdom eller det modsatte), kan få for undersøgelsen - bliver fokus på den psykologiske forståelse af de patologiske tilstande der kan ligge bag forskellige personfarlige forbrydelser (trusler, stalking, vold, sædelighedsforbrydelser, børnemishandling, brandstiftelse, etc.). Det indebærer en teoretisk gennemgang og diskussion af de patologiske syndromer der er relevante indenfor retspsykiatrien (mental retardering, forstyrrelser i opmærksomheds-og overbliksevnen, personlighedsforstyrrelser, psykopati, seksuelle afvigelser, udviklingsforstyrrelser og paranoidt psykotiske tilstande, og effekterne af hjerneskader, demens, samt alkohol-og stofmisbrug etc.). I en søgen efter forståelse for hvilke psykopatologiske mekanismer der kan forklare motiverne bag forbrydelser (kognitiv forvirring, opmærksomhedsmæssig ydrestyring, dårlig affekt-og impulskontrol, patologisk tilknytningsadfærd, ringe mentaliseringsevne, psykopatisk instrumentalitet, manglende empati, pervers driftsstyring, erotomani, indbildt selvforsvar, psykotiske vrangforestillinger etc.), inddrages ratingskalaer, filmiske vignetter, kasusgennemgange af enkeltsager og psykologiske testdata i diskussionerne, der generelt knyttes til underviserens gennemgang af emnet. Det endelige fokus vil hver gang være den diagnostiske afklaring ift. såvel den specifikke psykopatologi, som de juridiske kriterier for retspsykiatriske sanktioner, samt fokus på vurderingen af recidivrisiko og potentiel farlighed som en del af det retspsykiatriske arbejde. Overordnet set sættes også den psykologiske forståelses-og fremgangsmetodes påstående sandhedsværdi (validiteten og reliabiliteten i den kliniske bedømmelse og de psykologiske tests) under lup.
Seminaret er primært underviserstyret med reference til ovenstående. De studerende vil i løbet af seminaret som hold skulle deltage i de omtalte ratingøvelser og praksisrettede vurderinger i forbindelse med de omtalte cases. Der vil desuden være en overordnet opgavevejledning i forbindelse med introduktionen til holdtimerne, med fokus på litteraturindsamling, problemformulering og disposition i forhold til den afsluttende seminaropgave.
Se endvidere Studieordningen for Kandidatuddannelsen, 2007 på http://www.psy.au.dk/
Fagets kursuskode: PSYF11LB
Grundfag A - Klinisk Psykologi - skal være bestået.
Ekstern Lektor, psykolog Lars Bjerggaard Pedersen, Retspsykiatrisk Afdeling Risskov.
Primært i form af holdundervisning-og diskussion, inkl. øvelser i brug af specifikke ratingskalaer, udførelse af kliniske bedømmelser ud fra personindtryk, samt diagnostisk stillingtagen på baggrund af kasusgennemgange.
Litteraturliste og læseplan udleveres ved undervisningsstart, og den samlede mængde af litteratur kan ligeledes forefindes på bibliotekshylden. En emnemæssig grundbog, hvoraf uddrag vil indgå som en del af seminaret, er: Kramp, Lunn & Waaben (1996). 'Retspsykiatri'. GadJura.
Mandag 13-17 i bygning 1481/224
Første gang: 7. februar 2011
Det akademiske kvarter droppes hvis muligt, for at få mest ud af undervisningstiden
1. 80% deltagelse, samt udfærdigelse af skriftlige og mundtlige oplæg.
2. Skriftlig opgave, 20 sider efter eksternt bedømt 7-trins skala.