[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.
Kriterier for målopnåelse
1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt
at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.
Sundhedspsykologien omhandler de psykologiske aspekter af sundhed og sygdom. Seminaret består i en introduktion til sundhedspsykologiens teoretiske felt og metode. Vi vil bl.a. se på hvordan psykosociale faktorer og processer, som f.eks. coping, emotionelle faktorer, stress og livskvalitet kan interagere med sundhed, sygdomsudvikling og sygdomsforløb. Derudover vil det blive berørt, hvordan man med en forståelse for betydningen af psykosociale faktorer for sundhed og sygdom kan tilrettelægge relevante interventionsmuligheder.
Seminaret vil veksle mellem undervisning, oplæg fra de studerende og diskussion. Endvidere forventes det, at der i løbet af seminaret vil deltage 1-2 gæstelærere, som vil fortælle om deres sundhedspsykologiske praksis/ forskningsområde.
Der vil i seminaret endvidere være fokus på opgaveskrivning, således at arbejdsprocessen med seminaropgaven forløber sideløbende med undervisningen. Der vil være sat tid af til at de studerende kan præsentere bl.a. emne og disposition, indledning, samt teoretiske og metodiske overvejelser og på holdet få feedback herpå. Derfor vil der også være afsat undervisningsgange med det formål at forholde sig til litteratursøgning, samt forholde sig kritisk til de fundne forskningsresultater.
Fagets kursuskode: PSYF11YF
Ph.d.-studerende Yoon Frederiksen
Seminarundervisning
Undervisningsplan, samt fuldstændig litteraturliste udleveres ved undervisningsstart
Grundbog: Friis-Hasché, E., Elsass, P. & Nielsen, T. Ed. (2004). Klinisk Sundhedspsykologi (1.ed). Kbh: Munksgaard
Onsdag: 13-16 i bygning 1481/235
Første gang: 9. februar 2011
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/
Skriftlig hjemmeopgave, 20 sider, intern (ny ordning)/7-trins skala
80 % fremmøde, samt aktiv deltagelse ved 1-2 mundtlige oplæg fra de studerende