Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Sundhedspsykologi ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: KAND
  • Semester/kvarter: Forårssemestret
  • Timer per uge: 3 timer
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se   http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/    Der kan optages 20 studerende på holdet  
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 30910

Formål

Fagets formål

Formålet med faget er - med baggrund i den studerendes hidtidige valg af fag - at den studerende på basis af et eller flere af de konstituerende fag fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne - samt at den studerende fordyber sig i specifikke tilgange og metoder som psykologien som videnskab og/eller profession kan bringe i anvendelse over for dette genstandsområde og/eller denne problemstilling.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser (herunder alt efter seminarets art også tværfaglighed og interventionsformer) inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

Et valgfrit seminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder inden for den psykologiske videnskab.

Kriterier for målopnåelse

1. Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
  • på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

2. Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
  • på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
  • på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere).

3. Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for det valgte emne hhv. den valgte problemstilling ved kumulativt

  • at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
  • at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)

at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet i forhold til - emnet og opgaven.

Indhold

 

  

Sundhedspsykologien omhandler de psykologiske aspekter af sundhed og sygdom. Seminaret består i en introduktion til sundhedspsykologiens teoretiske felt og metode. Vi vil bl.a. se på hvordan psykosociale faktorer og processer, som f.eks. coping, emotionelle faktorer, stress og livskvalitet kan interagere med sundhed, sygdomsudvikling og sygdomsforløb. Derudover vil det blive berørt, hvordan man med en forståelse for betydningen af psykosociale faktorer for sundhed og sygdom kan tilrettelægge relevante interventionsmuligheder.

Seminaret vil veksle mellem undervisning, oplæg fra de studerende og diskussion. Endvidere forventes det, at der i løbet af seminaret vil deltage 1-2 gæstelærere, som vil fortælle om deres sundhedspsykologiske praksis/ forskningsområde.

Der vil i seminaret endvidere være fokus på opgaveskrivning, således at arbejdsprocessen med seminaropgaven forløber sideløbende med undervisningen. Der vil være sat tid af til at de studerende kan præsentere bl.a. emne og disposition, indledning, samt teoretiske og metodiske overvejelser og på holdet få feedback herpå. Derfor vil der også være afsat undervisningsgange med det formål at forholde sig til litteratursøgning, samt forholde sig kritisk til de fundne forskningsresultater.

Fagets kursuskode: PSYF11YF

Faglige forudsætninger

Underviser

Ph.d.-studerende Yoon Frederiksen

Undervisnings- og arbejdsform

Seminarundervisning

Litteratur

 

Undervisningsplan, samt fuldstændig litteraturliste udleveres ved undervisningsstart

 

Grundbog: Friis-Hasché, E., Elsass, P. & Nielsen, T. Ed. (2004). Klinisk Sundhedspsykologi (1.ed). Kbh: Munksgaard

Undervisningstidspunkt og sted

Onsdag: 13-16 i bygning 1481/235

Første gang: 9. februar 2011

Særlige bemærkninger

Se i øvrigt   http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i psykologi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


 

Skriftlig hjemmeopgave, 20 sider, intern (ny ordning)/7-trins skala

80 % fremmøde, samt aktiv deltagelse ved 1-2 mundtlige oplæg fra de studerende