Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Tilknytning og de tidlige interaktionserfaringers indflydelse på udvikling af personligheden ( forår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BAC  
  • Semester/kvarter: 6. semester  
  • Timer per uge: 3 timer  
  • Deltagerbegrænsning: Der kræves tilmelding til undervisningen. Se http://psy.au.dk/undervisning/undervisningstilmelding-regler-og-frister/  
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 29218

Formål

Fagets formål

Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne. Denne fordybelse tjener som faglig inspiration og vejledning til bachelorafhandlingen.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Domænet

Et opgaveseminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillnger inden for det almenpsykologiske domæne.

Kriterier for målopnåelse

Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.

 

Indhold

  

 Dette seminar giver mulighed for at fordybe sig i tilknytningsteorien, og hvordan de tidlige interaktionserfaringer kan tænkes at påvirke udviklingen af personligheden. Vi vil komme ind på objektrelationsteori, ældre og nyere tilknytningsteori, barnets udvikling af social-kognitive evner, affektregulering, neuroaffektiv udviklingspsykologi, interaktionseffekter mellem arv og miljø og nyere forskning i emotioner og hukommelse. Vi vil se på de enkelte teoriers styrker og svagheder og på den forskningmæssige evidens fx i form af dyreforsøg, tvilling- og adoptionsstudier, samt forskning i børnehjemsbørn og i tilknytningens genese og betydning for den senere udvikling. Desuden vil vi gennemgå forskellige tilgange til at beskrive den voksne personlighed".

 

Fagets kursuskode: PSYF11OKØ

 

Faglige forudsætninger

Opgaveseminarer:

Forudsætningen for at kunne tilmelde sig et opgaveseminar i et semester er, at den studerende har bestået eller har mulighed for at bestå alle øvrige fag på bacheloruddannelsen og dermed afslutte bacheloruddannelsen.

 

Fordybelsesaktiviteter:

Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.

 

Underviser

Ekstern lektor, psykolog Ole Karkov Østergaard

 

Undervisnings- og arbejdsform

 

Der vil blive taget størst mulig hensyn til deltagernes interesser og opgaveønsker under prioritering af emnerne og fordeling af oplæg. Der vil blive lagt vægt på den studerendes aktive deltagelse i form af oplæg, idéudvikling, diskussion og løbende evaluering.  

Litteratur

 

Cassidy, J. & Shaver, P.R. (2008): Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications. New York, Guilford Press. Udvalgte kapitler.

Fonagy, P. (2006): Udvikling af psykopatologi fra den tidlige barndom til voksenliv: De mystiske udfoldelse af forstyrrelse over tid. I Sørensen, J.H. (2006): Affektregulering i udvikling og psykoterapi. Hans Reitzels Forlag, København.

 

Undervisningstidspunkt og sted

Fredag 9 - 12 i bygning 1481/224

Første gang: 11. februar 2011

 

Særlige bemærkninger

Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/

 

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i psykologi

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Deltagelse: 80% tilstedeværelse + 1 mundtligt oplæg