[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Fagets formål
Formålet med faget er, at den studerende via almenpsykologien fordyber sig i et særligt genstandsområde og/eller problemstilling inden for det psykologiske domæne. Denne fordybelse tjener som faglig inspiration og vejledning til bachelorafhandlingen.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets genstandsområde og/eller problemstilling. Formålet er endvidere at den studerende gennem aktiv deltagelse i undervisningen kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Domænet
Et opgaveseminar beskæftiger sig med et eller flere genstandsområder og/eller problemstillnger inden for det almenpsykologiske domæne.
Kriterier for målopnåelse
Aktiv og fagligt relevant deltagelse i fordybelsesaktivitetens faglige aktiviteter. At vise tilstrækkelig kendskab til fagets emne, og til på et litteraturgivet grundlag at kunne deltage i faglige diskussioner om emnet.
Dette seminar giver mulighed for at fordybe sig i tilknytningsteorien, og hvordan de tidlige interaktionserfaringer kan tænkes at påvirke udviklingen af personligheden. Vi vil komme ind på objektrelationsteori, ældre og nyere tilknytningsteori, barnets udvikling af social-kognitive evner, affektregulering, neuroaffektiv udviklingspsykologi, interaktionseffekter mellem arv og miljø og nyere forskning i emotioner og hukommelse. Vi vil se på de enkelte teoriers styrker og svagheder og på den forskningmæssige evidens fx i form af dyreforsøg, tvilling- og adoptionsstudier, samt forskning i børnehjemsbørn og i tilknytningens genese og betydning for den senere udvikling. Desuden vil vi gennemgå forskellige tilgange til at beskrive den voksne personlighed".
Fagets kursuskode: PSYF11OKØ
Opgaveseminarer:
Forudsætningen for at kunne tilmelde sig et opgaveseminar i et semester er, at den studerende har bestået eller har mulighed for at bestå alle øvrige fag på bacheloruddannelsen og dermed afslutte bacheloruddannelsen.
Fordybelsesaktiviteter:
Social- og personlighedspsykologi, Kognitions- og indlæringspsykologi samt Udviklingspsykologi skal være bestået.
Ekstern lektor, psykolog Ole Karkov Østergaard
Der vil blive taget størst mulig hensyn til deltagernes interesser og opgaveønsker under prioritering af emnerne og fordeling af oplæg. Der vil blive lagt vægt på den studerendes aktive deltagelse i form af oplæg, idéudvikling, diskussion og løbende evaluering.
Cassidy, J. & Shaver, P.R. (2008): Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications. New York, Guilford Press. Udvalgte kapitler.
Fonagy, P. (2006): Udvikling af psykopatologi fra den tidlige barndom til voksenliv: De mystiske udfoldelse af forstyrrelse over tid. I Sørensen, J.H. (2006): Affektregulering i udvikling og psykoterapi. Hans Reitzels Forlag, København.
Fredag 9 - 12 i bygning 1481/224
Første gang: 11. februar 2011
Se i øvrigt http://psy.au.dk/undervisning/eksamen/eksamenstilmelding-regler-og-frister/
Deltagelse: 80% tilstedeværelse + 1 mundtligt oplæg