[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Seminarets mål er at bibringe deltagerne evnen til at kunne redegøre for den økologiske perceptionsteoris natur, præmisser, anvendelse og gyldighed dels teoretisk og dels praktisk anvendeligt. Som optik for og konkretisering af denne forståelse vil seminaret bruge de praksisindsigter og teknikker, som er oparbejdet indenfor bl.a. filmvidenskab, tegnefilm, billeder mv. Følgelig vil deltagerne blive i stand til at analysere forskellige visuelle mediers brug af fundamentale teknikker til håndtering af de forskellige typer virkelighedsbrud de repræsenterer i forhold til vores naturlige visuelle perception i den fysiske verden.
Seminaret tager afsæt i den økologiske perceptionsteori indenfor en virksomhedsteoretisk ramme, der eksemplificeres i dette citat fra Leontjev, 1983:
"I perceptionspsykologien skjuler der sig stadig fysiologisk idealisme, parallelisme og epifænomenalisme, subjektiv sensualisme og vulgærmekanicisme. En særlig stor fare for psykologien udgør reduktionismen, der tilintetgør selve den psykologiske videnskabs genstand. Resultatet er, at det er eklekticismen, der hersker i de arbejder, der prætenderer en bred fremstilling af problemet. Perceptionsteoriens jammerlige tilstand midt i rigdommen af den ophobede konkrete viden vidner om, at det i dag er en tvingende nødvendighed at tage den principielle retning, forskningen bevæger sig i, op til fornyet undersøgelse".
De første seminargange vil give en generel introduktion til centrale begreber indenfor den økologiske perceptionsteori med afsæt i Leontjevs kritik.
På basis heraf vil de følgende seminargangen systematiske undersøge en række praksisområder indenfor anvendt perceptionspsykologi og herigennem indkredse en dybere forståelse af den økologiske perceptionsteoris centrale begreber og tænkning:
1) perceptionspsykologien i film og cinematografiske virkemidler samt klippeteknikker.
2) perceptionspsykologien i tegnefilm og animationsprincipper
3) perceptionspsykologien i tegneserier
4) perceptionspsykologien i billeder
5) perceptionspsykologien i grafiske brugergrænseflader
6) perceptionspsykologien i 3D film, hologrammer og virtual reality.
Seminarets resterede undervisningsgange vil fokusere på deltagernes arbejde med praktiske analytiske opgaver, der leder op mod en poster præsentation af konkrete selvvalgte problemområder indenfor perceptionspsykologien.
Seminaret strækker sig over 10 undervisningsgange samt et afsluttende dobbelt seminar med posterpræsentation.
Fagets kursuskode: PSYF11RN1
Spørgsmål til seminaret kan stilles til Rune Nørager på e-mail rune@designpsykologi.dk
Ekstern Lektor Rune Nørager
Diskussionsoplæg v. Rune Nørager, plenum-analyser, praktiske hjemmeopgaver, case-præsentationer
• Boorstin, J (1991) The Hollywood eye: what makes movies work. New York: Harper Collins
• Carroll, J.M. (1980) Toward a Structural Psychology of Cinema. Mouton: The Hague.
• d'Ydewalle, G., Desmet, G., Van Rensbergen, J. and Underwood, G. (1998). "Film perception: The processing of film cuts," Eye Guidance in Reading and Scene Perception, Elsevier Science, Amsterdam, pp. 357-367, 1998
Onsdag 13-16 i bygning 1481/332
Første gang: 10. februar 2011
Skriftlig opgave + poster