[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig faglige kompetencer, der sætter denne i stand til at:
Kurset sigter mod, at eleven skal tilegne sig viden og forståelse af de væsentlige kulturfaktorer i Kina, hvilket i realiteten er ensbetydende med de tre piller eller læresystemer, nemlig kongfuzianisme, daoisme og buddhisme. Disse brede traditioner, der ydermere har haft stærke tendenser til at syntetisere, danner de vigtigste segmenter og er selve livsnerven i traditionel kinesisk kultur. De tre læresystemers ( sanjiao) betydning strækker sig ikke kun til hovedlandet Kina, men havde i fortid og har i nutid også en gennemgribende indflydelse på lande som Japan, Korea, Vietnam og i Singapore. Kongfuzianismen der i knap 2000 år var Kinas statsideologi og særligt har haft sit domæne inden for den normative etik har naturligvis sat sine stærke spor, der langtfra er udvisket i det moderne Kina, selvom vestlige kulturelle værdier synes at være blevet en permanent del af det nye Kina. De studerende vælger selv deres emne inden for de kinesiske religioner, som skal danne grundlaget for opgaveskrivningen.
Relevant BA-uddannelse
Klaus Bo Nielsen
Seminar
TBA
Tirsdag 14-17 i bygning 1442 lokale 238
BA-projekt: Fri skriftlig opgave på max 20 sider (max 48.000 typeenheder).
Religionsvidenskabeligt projekt: Fri skriftlig opgave på max 25 sider (max 60.000 typeenheder).