Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Valgfag B: Religionssociologisk metode med tyngdepunkt på kvantitativ metode ( forår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA / KA
  • Semester/kvarter: F2011
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: Max 15
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Teologiske Fakultet
  • Udbud ID: 28246

Formål

Valgfag:
Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:

  • Et nærmere defineret, begrænset religionsvidenskabeligt tema
  • Forskningshistoriske, metodiske og teoretiske dimensioner vdr. det relevante tema

Valgfag B:
Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig faglige kompetencer, der sætter denne i stand til at:

  • Redegøre skriftligt med en kort tidsfrist for en problemstilling inden for et nærmere afgrænset religionsvidenskabeligt emne på et grundlæggende fagligt niveau
  • Fremlægge mundtligt med en kort tidsfrist en problemstilling inden for et nærmere afgrænset religionsvidenskabeligt emne på et grundlæggende fagligt niveau
  • Anvende undervisnings- og fremlæggelsesteknologi

Indhold

Indføring i primært kvantitative metoder. Deltagerne på holdet vil aktivt arbejde med alle trin i en kvantitativ undersøgelse: problemformulering, konstruktion af spørgeskema, indtastning af resultater, analyse og produktion af en begrænset rapport. I forløbet introduceres statistikprogrammet SPSS.

Bemærk! Det er kun muligt at tage dette udbud som Valgfag B.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Lars Ahlin

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning med skriftlige og mundtlige oplæg

Litteratur

Bryman, Alan. Social Research Methods . Oxford University Press. Second edition 2004 (eller senere).

Tid og sted

Onsdag 13-15 i bygning 1443 lokale 240

Bedømmelse

Aktiv tilfredsstillende deltagelse bedømt af underviser.