Narrativ og visuel retorik ( forår 2011 - 10 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
BA (kan også tages som kandidatfag: Tekstarbejde / Kerneområde (B-fag))
-
Semester/kvarter:
1 semester.
-
Timer per uge:
3
-
Deltagerbegrænsning:
Ingen.
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
27577
Formål
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
-
har kendskab til fundamentale begreber og teorier om fortællinger og billeder i kommunikation i bred forstand,
-
på baggrund heraf kan analysere og producere eller vælge historiefortællinger og billeder i en retorisk sammenhæng,
-
kan diskutere de valgte fremstillingsformer med den relevante teori.
Indhold
Disciplinen giver den studerende færdigheder i at udforme, analysere og vurdere historiefortællinger og billeder og forbinde disse med retoriske tekster på hensigtsmæssig vis. Den studerende indføres i teorier om fortællinger, om billeder og om multimodalitet, forstået som samspil mellem blandt andet billede, tale, skrift og diagrammer.
Faglige forudsætninger
Adgang til suppleringsfaget i Retorik og formidling forudsætter 1½ års beståede studier inden for et andet fagligt område.
Underviser
Stefan Iversen
Undervisnings- og arbejdsform
Undervisningen gennemføres som holdundervisning, hvor der veksles mellem teoretisk diskussion, praktiske øvelser og studenteroplæg.
Dansk.
Litteratur
-
David Herman:
Basic Elements of Narrative
(2009)
-
Iversen og Skov Nielsen:
Narratologi
(2008)
-
Nancy Duarte:
Resonate
(2010)
-
Hill og Helmers (ed.):
Defining Visual Rhetorics
(2004)
-
Kress & Leeuwen:
Reading images. The grammar of visual design
(1996)
-
Gabriel, Y.:
Storytelling in organizations: Facts, fictions, and footnotes
(2000)
-
Susan Sontag:
Regarding the Pain of Others
(2004)
Studieordning og bedømmelse
-
Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Bunden hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
-
Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Fri.hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
-
Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
-
Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
Prøven bestås ved undervisningsdeltagelse, herunder deltagelse i
to præsentationer i forbindelse med undervisningen: en med en
fortælling og en med en powerpointpræsentation der indeholder en
historie.
Præsentationen skal vare ca. 10 minutter og være multimodal,
dvs. indeholde både ord og billede, og gerne lyd, og anvende
forskellige fremstillingsformer, herunder fortælling. Dernæst
følger en ca. 10 minutters diskussion af præsentationen, hvor
den studerende skal kunne begrunde og diskutere sine valg på
baggrund af disciplinens teori.