Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

211C Kup og diktatur ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatuddannelsen i Statskundskab.
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: Første gang fredag 4. februar 2011, kl. 11-13 i 1325-140
  • Deltagerbegrænsning: På hold med 20 deltagere. Der er undervisningstilmelding
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 29425

Formål

Et seminar på Kandidatuddannelsen giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund af en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt.

Dette seminar har følgende læringsmål:

Seminaret har et komparativt sigte. Deltagerne skal forvente at få: a) kendskab til og at kunne redegøre for forskellige styreformer og politisk udvikling i forskellige dele af verden, b)indsigt i og evne til at diskutere teorier om hvordan diktaturer opstår og hvordan diktatorer holder sig ved magten, c) træning i analytiske færdigheder, herunder evnen til selvstændigt at formulere en problemstilling og eftervise den i en præcis fremstilling

Indhold

I september 2006 rullede kampvognene i Thailand og den demokratisk valgte regering blev afløst af et midlertidigt militærstyre. Kupmagerne forklarede, at det var en midlertidig løsning på store korruptionsproblemer, og at demokratiet snart ville blive indført igen. I foråret 2010 greb militæret magten i Niger med stort set de samme begrundelser og løfter for fremtiden. De to begivenheder er ikke enestående. I denne 'demokratiske tidsalder' lever 40 procent af verdens befolkning fortsat i et af de cirka 70 lande, der kan klassificeres som ikke-demokratiske. Det synes som om den meget omtalte bølge af demokratisering er ved at ebbe ud. Dertil kommer, at de ikke-demokratiske systemer bestandigt er en kilde til international konflikt og ustabilitet, ligesom overgange til demokrati eller diktatur i sig selv ofte fremkalder uro.  På den baggrund er studiet af kup og diktatur både aktuelt og vigtig.

Der findes forskellige slags autoritære styrer, men i seminaret tager vi udgangspunkt i en række fælles spørgsmål. Hvorfor griber militæret eller andre magten? Hvilke baggrunde er der for at gennemføre et kup eller for den sags skyld en revolution? Nogle diktaturer lever længe, og som i det nylige eksempel med Nordkorea lykkes det til tider at gennemføre et generationsskifte. Andre diktaturer har en kort levetid og ofte falder de ved nyt kup. Hvilke strategier en diktator eller styret kan benytte sig af for at holde sig ved magten?

Seminaret vil inddrage såvel historiske som nyere eksempler på kup og diktatur. Faget har ikke en speciel geografisk afgrænset synsvinkel, hvorfor eksempler fra alle regioner vil blive inddraget.

Fagspredning

Komparativ politik

Faglige forudsætninger

Af de 9 seminarer, der skal bestås på kandidatuddannelsen, skal mindst 6 være politologiske.

Underviser

Lars Johannsen

Prøveform

Seminaret udbydes med hjemmeopgave .

Gradueret bedømmelse med beskikket censor.

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.

Undervisningen vil være en blanding af lærergennemgang, diskussioner og studenteroplæg. Seminaret afsluttes med en hjemmeopgave. Hjemmeopgaven kan være tematisk, sammenlignende eller case-orienteret. Der vil både før den påbegyndes og efterfølgende blive givet individuel og gruppevis vejledning i opgaveskrivning. 

Litteratur

Der er fastsat en pensumramme på ca. 1.200 sider.

For hjemmeopgaver aftales pensum med underviseren og fastlægges i forhold til opgavens problemstilling inden for den samlede pensumramme på 1.200 sider. 

Der vil foreligge en fuldstændig liste ved undervisningens begyndelse. Nedenstående er eksempler på litteratur der kan anvendes

Gandhi, Jennifer and Adam Przeworski (2006), ‘Cooperation, Cooptation, and Rebellion under Dictatorships', Economics & Politics , vol. 18, no. 1, pp. 1-26

Gandhi, Jennifer and Adam Przeworski (2007), ‘Authoritarian Institutions and the Survival of Autocrats', Comparative Political Studies , vol. 40, no. 11, pp. 1279-1301

Lucas, Russell E. (2004), ' Monarchical authoritarianism: Survival and Political Liberalization in a Middle Eastern Regime type', Int. J. Middle East Stud, Vol. 36, pp. 103-119

Nicholls, David (1998), "The Duvalier Regime in Haiti", in Chehabi & Linz (eds.), Sultanistic Regimes, Baltimore: The Johns Hopkins University Press

Zuk G. and William R. Thompson (1982) , ‘The Post-Coup Military Spending Question: A Pooled Cross-Sectional Time Series Analysis', The American Political Science Review , Vol. 76, No. 1 pp. 60-74

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i samfundsfag

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

2. del af sidefaget i samfundsfag (for erh.øk.)

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Bacheloruddannelsen i samfundsfag

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Grundfaget i samfundsfag

  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatoverbygning i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelse i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i statskundskab

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Sidefag i Samfundsfag - deltidsuddannelse

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Suppleringsfaget i Religion, Politik og Samfund

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur