[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Et seminar på Kandidatuddannelsen giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund af en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt.
Dette seminar har følgende læringsmål:
Seminaret har et komparativt sigte. Deltagerne skal forvente at få: a) kendskab til og at kunne redegøre for forskellige styreformer og politisk udvikling i forskellige dele af verden, b)indsigt i og evne til at diskutere teorier om hvordan diktaturer opstår og hvordan diktatorer holder sig ved magten, c) træning i analytiske færdigheder, herunder evnen til selvstændigt at formulere en problemstilling og eftervise den i en præcis fremstilling
I september 2006 rullede kampvognene i Thailand og den demokratisk valgte regering blev afløst af et midlertidigt militærstyre. Kupmagerne forklarede, at det var en midlertidig løsning på store korruptionsproblemer, og at demokratiet snart ville blive indført igen. I foråret 2010 greb militæret magten i Niger med stort set de samme begrundelser og løfter for fremtiden. De to begivenheder er ikke enestående. I denne 'demokratiske tidsalder' lever 40 procent af verdens befolkning fortsat i et af de cirka 70 lande, der kan klassificeres som ikke-demokratiske. Det synes som om den meget omtalte bølge af demokratisering er ved at ebbe ud. Dertil kommer, at de ikke-demokratiske systemer bestandigt er en kilde til international konflikt og ustabilitet, ligesom overgange til demokrati eller diktatur i sig selv ofte fremkalder uro. På den baggrund er studiet af kup og diktatur både aktuelt og vigtig.
Der findes forskellige slags autoritære styrer, men i seminaret tager vi udgangspunkt i en række fælles spørgsmål. Hvorfor griber militæret eller andre magten? Hvilke baggrunde er der for at gennemføre et kup eller for den sags skyld en revolution? Nogle diktaturer lever længe, og som i det nylige eksempel med Nordkorea lykkes det til tider at gennemføre et generationsskifte. Andre diktaturer har en kort levetid og ofte falder de ved nyt kup. Hvilke strategier en diktator eller styret kan benytte sig af for at holde sig ved magten?
Seminaret vil inddrage såvel historiske som nyere eksempler på kup og diktatur. Faget har ikke en speciel geografisk afgrænset synsvinkel, hvorfor eksempler fra alle regioner vil blive inddraget.
Komparativ politik
Af de 9 seminarer, der skal bestås på kandidatuddannelsen, skal mindst 6 være politologiske.
Lars Johannsen
Seminaret udbydes med hjemmeopgave .
Gradueret bedømmelse med beskikket censor.
Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.
Undervisningen vil være en blanding af lærergennemgang, diskussioner og studenteroplæg. Seminaret afsluttes med en hjemmeopgave. Hjemmeopgaven kan være tematisk, sammenlignende eller case-orienteret. Der vil både før den påbegyndes og efterfølgende blive givet individuel og gruppevis vejledning i opgaveskrivning.
Der er fastsat en pensumramme på ca. 1.200 sider.
For hjemmeopgaver aftales pensum med underviseren og fastlægges i forhold til opgavens problemstilling inden for den samlede pensumramme på 1.200 sider.
Der vil foreligge en fuldstændig liste ved undervisningens begyndelse. Nedenstående er eksempler på litteratur der kan anvendes
Gandhi, Jennifer and Adam Przeworski (2006), ‘Cooperation, Cooptation, and Rebellion under Dictatorships', Economics & Politics , vol. 18, no. 1, pp. 1-26
Gandhi, Jennifer and Adam Przeworski (2007), ‘Authoritarian Institutions and the Survival of Autocrats', Comparative Political Studies , vol. 40, no. 11, pp. 1279-1301
Lucas, Russell E. (2004), ' Monarchical authoritarianism: Survival and Political Liberalization in a Middle Eastern Regime type', Int. J. Middle East Stud, Vol. 36, pp. 103-119
Nicholls, David (1998), "The Duvalier Regime in Haiti", in Chehabi & Linz (eds.), Sultanistic Regimes, Baltimore: The Johns Hopkins University Press
Zuk G. and William R. Thompson (1982) , ‘The Post-Coup Military Spending Question: A Pooled Cross-Sectional Time Series Analysis', The American Political Science Review , Vol. 76, No. 1 pp. 60-74