Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

214C Holdninger til velfærd: hvordan dannes de, hvordan ændres de? ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatuddannelsen i Statskundskab.
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: Første gang tirsdag 1. februar 2011, kl. 12-14 i 1330-024
  • Deltagerbegrænsning: På hold med 20 deltagere. Der er undervisningstilmelding
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 29443

Formål

Et seminar på Kandidatuddannelsen giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund af en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt. 

Målet med dette seminar er, at de studerende - efter at have fulgt undervisningen og arbejdet selvstændigt med undervisningsmaterialet - kan:

  1. Redegøre for problemstillinger og teorier inden for den klassiske velfærdstatslitteratur samt udvalgte teorier inden for politiske psykologi.
  2. Sammenligne anvendelsen af velfærdstatsteorier og teorier fra politisk psykologi på problemstillinger inden for velfærdsstatslitteraturen og identificere teoriernes forskelle/ligheder og styrker/svagheder.
  3. Vurdere de behandlede teoriers gyldighed ud fra såvel eksisterende som ny empiri.
  4. Selvstændigt anvende teorier fra politisk psykologi på problemstillingerne inden for velfærdsstatslitteraturen og vurdere frugtbarheden heraf.
  5. Formulere teoretiske argumenter og empiriske observationer i et klart sprog.

Indhold

Er det rimeligt, at ældre med velbeslåede pensionsopsparinger hæver folkepension? Bør vi afskaffe børnechecken for de rigeste familier? Hvor stramme krav til aktivering skal arbejdsløse opfylde for at kunne få kontanthjælp eller dagpenge? Borgernes svar på sådanne spørgsmål afspejler, hvordan de ønsker fremtidens velfærdsstat indrettet, og i en tid, hvor den klassiske universelle velfærdsstat er under pres, fylder både spørgsmål og svar i stigende grad på den politiske dagsorden.

Dette seminar handler om, hvordan borgerne danner holdninger til store og små velfærdsspørgsmål. Hvilke overvejelser og processer ligger bag henholdsvis positive og negative holdninger til et omfattende net af velfærdsydelser, og hvilke skaber grobund for holdningsændringer og reformønsker i befolkningen? Det er det, vi i løbet af seminaret skal afklare.

En styrende ide for seminaret er, at velfærdsholdninger opstår i et sammenspil mellem psykologiske mekanismer og forskellige opfattelser af, hvorvidt de, som velfærdsstaten i særlig grad hjælper, er værdigt trængende. Opfatter man fx arbejdsløse som dovne personer, der selv kunne gøre mere for at komme i arbejde, er man skeptisk over for velfærdsstaten. Opfatter man dem som ofre for fx samfundsskabte forhindringer, så støtter man op om velfærdsstaten. Opfattelserne påvirkes af en række institutionelle, sociale og mediemæssige processer, og ændringer i disse processer rummer kimen til holdningsændringer hos befolkningen. Ændres eksempelvis mediernes vinkel på arbejdsløshed, landets etniske sammensætning, den basale logik i velfærdsordningerne eller deres effektivitet, vil vi også kunne observere ændringer i befolkningens holdninger.

Seminaret udforsker koblingen mellem velfærdsstatsforskning og forskningen i politisk psykologi, og litteraturen vil bestå af tekster fra begge perspektiver. Empirisk set spænder teksterne fra landekomparationer over tværsnitsundersøgelser af holdningerne inden for et enkelt land til eksperimentelle studier. Endvidere introducerer seminaret relevante nye fund fra den neurovidenskabelige og evolutionspsykologiske forskning, der uddyber og nuancerer vores forståelser for holdningernes psykologiske fundament.

Fagspredning

Komparativ politik/Sociologi

Faglige forudsætninger

Af de 9 seminarer, der skal bestås på kandidatuddannelsen, skal mindst 6 være politologiske.

Underviser

Michael Bang Petersen

Prøveform

Seminaret udbydes med 7-dages hjemmeopgave .

Gradueret bedømmelse med beskikket censor.

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.

Timerne vil bestå af (1) korte oplæg fra underviseren, (2) fælles diskussioner baseret spørgsmål, som deltagerne har forberedt hjemmefra, og (3) mindre deltageroplæg om konkrete cases. Tanken med sidstnævnte er, at de skal fungere som eksamenstræning, og casene vil derfor ligne de opgaver, som vil man kunne møde i eksamenssituationen.

Litteratur

Der er fastsat en pensumramme på ca. 1.200 sider.

Foreløbig litteratur inkluderer følgende:

Alesina, Alberto, Edward Glaeser & Bruce Sacerdote (2001). "Why Doesn´t the US Have a European-Style Welfare System?", Brookings Papers on Economic Activity, 2001, 2, pp. 187-254.

Cosmides, Tooby & John Tooby (1992). "Cognitive Adaptations for Social Exchange", pp.  162-228 i Jerome H. Barkow, Leda Cosmides & John Tooby (red.), The Adapted Mind , Oxford: Oxford University Press.

Esping-Andersen, Gösta (1990). Three Worlds of Welfare Capitalism , Princeton: Princeton University Press.

Gilens, Martin (1999). Why Americans Hate Welfare: Race, Media, and the Politics of Antipoverty Policy. Chicago: University of Chicago Press.

Iyengar, Shanto (1991). Is Anyone Responsible? How Television Frames Political Issues , Chicago & London: The University of Chicago Press.

Larsen, Christian Albrekt (2006). The Institutional Logic of Welfare Attitudes: How Welfare Regimes Influence Public Support , Hampshire: Ashgate.

Rothstein, Bo (1998). Just Institutions Matter. The Moral and Political Logic of the Universal Welfare State , Cambridge: Cambridge University Press.

Zak, Paul (2007). "The Neuroeconomics of Trust", i Roger Frantz (red.) Two Minds. Intuition and Analysis in the History of Economic Thought , London: Springer.

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i samfundsfag

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

2. del af sidefaget i samfundsfag (for erh.øk.)

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatoverbygning i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelse i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i statskundskab

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Sidefag i Samfundsfag - deltidsuddannelse

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur