[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Et seminar på Kandidatuddannelsen giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund af en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt.
Dette seminar har til formål at give de studerende indsigt i og konkrete redskaber til indsamling og analyse af kvalitativt datamateriale. Det er målet, at den studerende efter at have fulgt kurset mestrer brugen af forskellige kvalitative datatyper og forskellige analysemetoder i både teori og praksis.
Meget af vores forskning er baseret på kvalitative interviews og forløbet indledes da også med en (re)introduktion til denne indsamlingsmetode. Kvalitative data er imidlertid også meget andet end interviews. Genren indbefatter således også eksisterende skriftlige kilder og internetbaseret kildemateriale, for ikke at tale om arkitektoniske vidnesbyrd, gestik eller deltagerobserversation. Fælles for de forskellige kildetyper er imidlertid nogle af de spørgsmål vi stiller til materialet: Hvordan finder vi kilderne, hvilke fordele og ulemper medfører det konkrete valg af kilde, hvordan kan kilderne analyses, hvilke konklusioner kan vi drage på baggrund af disse analyser, og hvordan dokumenterer vi vores dataindsamlings- og analysemetoder?
Undervisningen vil basere sig dels på læsningen og gennemgangen af metodelitteratur, og dels på praktisk arbejde med de forskellige metoder. Hvad analyserne angår, vil fokus særligt rette sig mod metoder til dybdegående tekstanalyse (kritisk diskursanalyse, narrativ analyse og argumentationsanalyse) men der vil også være mulighed for at den enkelte studerende kan arbejde med andre tilgange eller supplere sine analyser med kvantitativ metode.
Komparativ politik - Metode
Af de 9 seminarer, der skal bestås på kandidatuddannelsen, skal mindst 6 være politologiske.
Morten Brænder
Seminaret udbydes med hjemmeopgave .
Gradueret bedømmelse med beskikket censor.
Der vil være mulighed for at arbejde med såvel indsamling af data som analyse heraf i forløbet. Opgaven skal demonstrere indsigt i de gennemgåede indsamlings- og analysemetoder.
Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.
Timerne vil veksle mellem flere arbejdsformer: underviseroplæg, gruppearbejde, selvstændigt arbejde og fremlæggelse af erfaringer og resultater. At få et maksimalt udbytte af et seminar kræver altid et stort engagement. Det gælder i særdeleshed metodeseminarer, fordi metode altid er 'learning by doing'. Aktiv deltagelse involverer derfor ikke alene forberedelse ved læsning men også vilje til at arbejde med de enkelte metoder i praksis.
Der er fastsat en pensumramme på ca. 1.200 sider.
For hjemmeopgaver aftales pensum med underviseren og fastlægges i forhold til opgavens problemstilling inden for den samlede pensumramme på 1.200 sider.