Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

231C Danmark og EU ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatuddannelsen i Statskundskab.
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: Første gang onsdag 2. februar 2011, kl. 9-12 i 1330-024. Der undervises tre timer om ugen i den første del af seminaret.
  • Deltagerbegrænsning: På hold med 20 deltagere. Der er undervisningstilmelding
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 29431

Formål

Et seminar på Kandidatuddannelsen giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund af en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt.

Dette seminar har som læringsmål, at deltagerne ved afslutningen:

  • kan redegøre for og sammenligne udvalgte teorier om samspillet mellem EU og medlemsstaterne
  • kan redegøre for aktører, processer og institutioner i samspillet mellem EU og Danmark
  • kan redegøre for og sammenligne samspillet mellem EU og Danmark på udvalgte sektorområder
  • selvstændigt kan formulere en forskningsstrategi til belysning af samspillet mellem EU og Danmark
  • kan indsamle relevant empiri til belysning af samspillet mellem EU og Danmark
  • kan anvende empiri fra samspillet mellem EU og Danmark til at vurdere styrker og svagheder ved udvalgte teorier
  • kan anvende udvalgte teorier til at forklare samspillet mellem EU og Danmark
  • selvstændigt kan forholde sig til udfordringer i samspillet mellem EU og Danmark

Indhold

Danmark har været medlem af EU siden 1973. Det var et handelsfællesskab, Danmark dengang meldte sig ind i. Men det har udviklet sig kolossalt i de efterfølgende knap 40 år. Geografisk omfatter EU nu efter flere udvidelsesrunder næsten 30 medlemsstater. Emnemæssigt er samarbejdet udvidet til stadig flere områder. Institutionelt er det supranationale element blevet stadig vigtigere. Europaparlamentet får mere og mere magt, og i Ministerrådet bliver flere og flere områder underlagt kvalificeret flertal. EU er derfor i dag helt anderledes vigtigt for danskernes hverdag end i 1973. Derfor bliver en dybere forståelse af forholdet mellem EU og Danmark også stadig vigtigere.

Formålet med seminaret er at give deltagerne en solid indsigt i samspillet mellem EU-systemet og Danmark. Efter en kort introduktion og genopfriskning af EU's politisk-administrative system vil det ske ud fra tre vinkler. Den første er at studere faserne i policy-processen mellem Danmark og EU. Spørgsmålet er her, dels hvordan Danmarks EU-politik formuleres, dels hvordan vi i Danmark implementerer EU's politik. Omkring formuleringsfasen skal vi undersøge både traktatforhandlinger, EU's almindelige lovgivningsproces (hvor Danmark spiller med i Ministerrådet) og Danmarks deltagelse i EU's mange komitologiudvalg. Omkring implementeringsfasen skal vi se nærmere på, om det er rigtigt, at Danmark er en af EU's dukse, når det drejer sig om korrekt og rettidig implementering af EU's mange direktiver og forordninger.

Den anden vinkel er at se på institutioner og aktører i Danmarks samspil med EU. Det drejer sig om ministerierne i København, regeringen, Folketinget, EU-ambassaden i Bruxelles og danske interesseorganisationer.

Endelig er den tredje vinkel at undersøge Danmarks samspil med EU på en række udvalgte policyområder, fx miljøområdet, arbejdsmarkedet, finanspolitikken, integration af flygtninge og sundhedsområdet. I den forbindelse vil vi også vurdere betydningen af Danmarks EU-forbehold.

De tre vinkler ind på samspillet mellem EU og Danmark vil blive belyst ved en række udvalgte teorier som multilevel governance, rationel institutionalisme og compliance teori. Sigtet er, at teorierne skal bidrage til forståelse af samspillet mellem EU og Danmark, men også at deltagerne ud fra forståelsen af dette samspil kan vurdere teoriernes relative styrker og svagheder.

Såfremt der er interesse for det, arrangeres der en studietur til København med besøg hos relevante institutioner

Fagspredning

Offentlig forvaltning/Offentlig politik

Faglige forudsætninger

Af de 9 seminarer, der skal bestås på kandidatuddannelsen, skal mindst 6 være politologiske.

Underviser

Jens Blom-Hansen

Prøveform

Seminaret udbydes med hjemmeopgave .

Gradueret bedømmelse med beskikket censor.

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.

Seminaret tilrettelægges som en blanding af essay-baseret, diskussionsbaseret og oplægsbaseret undervisning. Det kræver aktiv medvirken af deltagerne til forberedelse af essay, oplæg og almindelig diskussion. Undervisningsdelen af seminaret tilrettelægges som tre ugentlige timer. De to første af disse timer anvendes til diskussion af samspillet mellem EU og Danmark, mens den tredje time anvendes til forskningsmetodiske spørgsmål som caseudvælgelse og dataanalyse, som deltagerne får brug for til deres opgaveskrivning. Seminarets undervisningsdel afsluttes efter ca. to måneder med fælles diskussion af deltagernes opgavesynopser. Herefter holdes skrivepause med individuel vejledning. Seminaret afsluttes med en fælles to-dages gennemgang af deltagernes opgaveudkast.

Litteratur

Der er fastsat en pensumramme på ca. 1.200 sider.

For hjemmeopgaver aftales pensum med underviseren og fastlægges i forhold til opgavens problemstilling inden for den samlede pensumramme på 1.200 sider.

Den omfatter foreløbig (uddrag af) følgende værker:

Damgaard, Erik & Henrik Jensen. 2005. "Europeanisation of Executive-Legislative Relations: Nordic Experiences", Journal of Legislative Studies 11: 394-411.

Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS). 2008. De danske forbehold over for den Europæiske Union . København: DIIS.

Falkner, Gerda, Oliver Treib, Miriam Hartlapp & Simone Leiber. 2005. Complying with Europe . Cambridge: Cambridge University Press.

George, Alexander L. & Andrew Bennett. 2005. Case Studies and Theory Development in the Social Sciences . Cambridge, Ma.: MIT Press.

Hooghe, Liesbet & Gary Marks. 2003. "Unraveling the Central State, but How? Types of Multi-level Governance", American Political Science Review 97: 233-243.

Jensen, Henrik. 2003. Europaudvalget - et udvalg i Folketinget . Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.

Kassim, Hussein, B. Guy Peters & Vincent Wright. 2001. The National Co-ordination of EU Policy . Oxford: Oxford University Press.

Marcussen, Martin & Karsten Ronit. 2003. Internationaliseringen af den offentlige forvaltning i Danmark . Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.

Naurin, Daniel & Helen Wallace. 2008. Unveiling the Council of the European Union. Games Governments Play in Brussels . Houndsmills: Palgrave.

Raunio, Tapio. 2005. "Holding Governments Accountable in European Affairs: Explaining Cross-National Variation", Journal of Legislative Studies 11: 319-342.

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i samfundsfag

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Bacheloruddannelsen i samfundsfag

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Grundfaget i samfundsfag

  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelse i samfundsfag

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i statskundskab

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur