Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

254C Velfærdsstat og (deliberativt) demokrati ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatuddannelsen i Statskundskab.
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: Første gang tirsdag 1. februar 2011, kl. 10-12 i 1455-129. Derefter fredag kl. 10-12 i 1455-129. 2 gange 2 timer de første ca. 10 uger. De resterende ca. 5 timer placeret efter aftale
  • Deltagerbegrænsning: På hold med 20 deltagere. Der er undervisningstilmelding
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 25813

Formål

Et seminar på Kandidatuddannelsen giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund af en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt.

Dette seminar har følgende læringsmål:

Seminarets overordnede mål er, at deltagerne kvalificerer sig til at kunne medvirke i den forskningsmæssige og politiske diskussion af sammenhænge mellem velfærds­principper og demokratiidealer.

Mere konkret er det sigtet, at der opnås et så godt kendskab til den deliberative demokratiforestilling og dens sammenhæng med forskellige velfærdsordninger, at det kan anvendes i analysen af konkrete, aktuelle velfærdspolitiske spørgsmål.

Endvidere er det målet, at deltagerne opnår evne til at beskrive og analysere relationer mellem velfærdspolitikkers effektivitet og legitimitet.   

Indhold

Forholdet mellem demokrati og velfærdsstat har udgjort et vigtigt tema i såvel den politiske socio­logi som den almindelige politisk-ideologiske diskussion. Velfærdsstaten er blevet betragtet som en forudsætning for udviklingen af et demokrati med lige medborgerskab. Omvendt er den også blevet opfattet som en hindring for den frihed og autonomi, et liberalt demokrati forudsætter.

Den aktuelle baggrund for at tage dette tema op er for det første de senere års ændringer i velfærds­staten og introduktionen af nye organisations- og velfærdsprincipper som new public management (NPM), aktivering, målretning og privat forsikring. For det andet hænger det sammen med den løbende debat om demokratiets idé og mening. Der er opbrud på både velfærds- og demokratisiden, og seminaret vil fokusere på sammenhænge mellem velfærds­principper og -modeller og demokratiidealer. Specielt vægt vil der blive lagt på den forestilling om demokratiet som deliberativt demokrati, der gennem det seneste tiår har vun­det stadig større udbredelse, og det vil være centralt at undersøge, hvilke vel­færdsstatslige principper og ordninger, der kan understøtte denne form for demokrati.

Som et sidetema vil seminaret også vende perspektivet om og spørge til, hvilke former for demo­kratisk styring, der kan sikre effektiv produktion af velfærdsydelser. Herunder vil seminaret drøfte, om det giver mening at operere med 'styring gennem offentlighed' som alternativ eller supplement til traditionel hierarkisk styring, NPM og netværksstyring/governance?

Teoretisk tages der udgangspunkt i klassisk sociologisk teori, herunder Marshalls Medborgerskab og social klasse og Habermas' teori om deliberativt demokrati. Efterfølgende præsenteres dels for­skellige teoretiske perspektiver på demokratiet og velfærdsstaten, dels eksempler på analyser af mere konkrete problemstillinger, herunder universalisme kontra selektivisme, paternalisme kontra. auto­nomi og rollen som bruger kontra rollen som borger.

Mulighederne for synopsisemner vil spænde vidt. Eksempler kan være:

- Demokrati og velfærd i sociologisk teori

- Debatten om sammenhængskraft

- Velfærdskommissionen i demokratisk perspektiv

- Demokrati og velfærd i henhold til 'Den tredje vej'

- Bruger- og netværksstyring i demokratisk perspektiv

- Konsekvenser af forskellige velfærdsmodeller: hvad viser erfaringerne?

- Alternativer til aktivering? Borgerindkomst?

- Skole og uddannelse i demokratisk lys

- System-klientrelationer som demokratisk problem

Fagspredning

Sociologi/Komparativ politik

Faglige forudsætninger

Af de 9 seminarer, der skal bestås på kandidatuddannelsen, skal mindst 6 være politologiske.

Underviser

Jørn Loftager

Prøveform

Seminaret udbydes med mundtlig eksamen med synopsis .

Gradueret bedømmelse med beskikket censor.

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.

Efter de introducerende timer afvikles seminaret i to hovedfaser. I den første læses og diskuteres tekster om væsentlige dimensioner af det overordnede tema, og der introduceres en række delproblem­stillinger. Formen er som udgangspunkt diskussionsbaseret undervisning. Sideløbende drøftes ideer og udkast til mulige synopsisemner. I den anden fase koncentrerer arbejdet sig om arbejdet med synopserne, og det vil omfatte såvel individuel vejledning som kollektiv vejledning i form af to synopsisgennemgange. Derudover afvikles eventuelle gæsteforelæsninger. Forløbet afsluttes med en fælles evaluering.

Litteratur

Der er fastsat en pensumramme på ca. 1.200 sider.

Materialesamling samt litteraturliste vil foreligge ved undervisningens start. For et indtryk af feltet kan anføres:

Calmar Andersen, Simon (2005). "How to improve the outcome of welfare state services. Governance in a systems-theoretical perspective",  Public Administration , 83, 4, pp. 45-60.

Esping-Andersen, G. (1990), The Three Worlds of the Welfare Capitalism , Oxford: Polity Press.

Goul Andersen, Jørgen (2003). Over-Danmark og Under-Danmark , Århus: Aarhus Universitets­forlag.

Habermas, Jürgen (1975). Borgerlig Offentlighet , Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.

Jensen, Lotte & Eva Sørensen (2004). "Netværk - fra vilkår til værktøj for styring og demokrati", Politica , 36, 2.

Jespersen, S.P. & S.L. Rasmussen (1998). Fra velfærdsstat til velfærdssamfund - en analyse  af 90'ernes velfærdsdebat . Specialeopgave, Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet.

Loftager, Jørn (2004). Politisk offentlighed og demokrati i Danmark , Århus: Aarhus Universitets­forlag.

Marshall, T.H. (1950/2003). Medborgerskab og social klasse , København: Hans Reitzels Forlag.

Mead, Lawrence M. (1997). "Welfare Employment", i Lawrence M. Mead (red.). The New Paternalism , New York: The Free Press.

Mik-Meyer, Nanna (2002). "Omsorgens herredømme", pp. 107-129, i Margaretha Järvinen, Jørgen Elm Larsen & Nils Mortensen (red.). Det magtfulde møde mellem system og klient , Århus: Aarhus Universitetsforlag.

Nørskov Toke, Karen (2002). Paternalisme i dansk socialpolitik - autonomi eller moralisme? Specialeopgave, Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet.

Rothstein, B. (1994), Hva bör staten göra? , Stockholm: SNS.

Van Parijs, "Basic Income - A Simple and Powerful Idea for the 21 st Century"            http://pas.sagepub.com/content/vol32/issue1/

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i samfundsfag

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

2. del af sidefaget i samfundsfag (for erh.øk.)

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatoverbygning i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelse i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i samfundsfag

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatuddannelsen i statskundskab

  • Bunden hj.opg. (7-dages opg.), bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Sidefag i Samfundsfag - deltidsuddannelse

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Synopsis, bedømt efter 7-skala med ekstern censur