[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
1. Den studerende kan redegøre for fagets teorier, metoder og sagsforhold.
2. Den studerende kan sammenligne fagets teorier, metoder og sagsforhold og identificere disses forskelle/ligheder og evt. styrker/svagheder.
3. Den studerende kan anvende fagets teorier og metoder på en given problemstilling eller sagsforhold.
4. Den studerende kan selvstændigt vurdere frugtbarheden af fagets teorier og metoder (herunder komparativ metode) og deres anvendelsesområder på konkrete empiriske problemer.
Fagets sigte er at opøve de studerendes færdighed i at foretage en komparativ, teoretisk baseret analyse af politiske systemer og at give de studerende et solidt kendskab til udvalgte europæiske og ikke-europæiske landes politiske systemer, herunder EU. Forløbet analyserer årsagerne til og betydningen af politiske institutioner, statsdannelse og politisk udvikling, herunder demokratisering, på tværs af rum og tid. Det er hermed hensigten, at de studerende opnår indsigt i, hvordan aktuel politisk udvikling afhænger af forskellige politiske institutioner, deres indretning og historie, deltagelsens organisering og politisk kultur samt samspillet mellem nationale og internationale politiske processer.
Fagets elementer er:
a) Komparativ analyse
b) Udvalgte europæiske og ikke-europæiske landes politiske systemer, herunder EU som politisk system
c) Politiske institutioner
d) Statsdannelse og politisk udvikling
Politologisk introduktionskursus indgår i grundlaget for undervisningen i Sammenlignende statskundskab: Stat, regimer og udvikling
Forelæsning:
Jørgen Møller og Svend-Erik Skaaning
Holdundervisning:
Hold 9: Carsten Forman
Forelæsning:
Tirsdag kl. 12-14 i 1232-15
Holdundervisning:
Hold 9: Torsdag kl. 12-14 i 1455-129. Fra og med uge 7 undervisning i 1481-328
6-timers skriftlig eksamen, alle hjælpemidler må medbringes, gradueret bedømmelse med ekstern censur.
Et af Studienævnet vedtaget pensum på 1.200-1.300 sider.
6-timers skriftlig eksamen, alle hjælpemidler må medbringes, gradueret bedømmelse med ekstern censur.