[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med kurset er at introducere området statistical learning og sætte deltagerne i stand til at analysere større datasæt. Data, der anvendes i kurset, vil primært stamme fra neurovidenskab.
Kurset introducerer emner i unsupervised og supervised learning. Kurset begynder med en præsentation af unsupervised learning teknikker såsom k-means cluster analyse og Gaussian mixtures. Indenfor supervised learning planlægger vi at dække simple og avancerede regressionsmodeller for kontinuerte og binære udfald, såsom additive modeller, projection pursuit og lokal regression. Ikke-parametriske modeller bliver også introduceret. Gennem kurset lægges vægt på teknikker til model training og evaluering, samt metoder for udvælgelse af variabler. Der gives eksempler på anvendelser af teknikkerne inden for neurovidenskab.
Introduktion til Matematisk Modellering, Matematisk Modellering 1, Statistiske Modeller 2.
Kristjana Yr Jonsdottir og Kim Mouridsen.
4-6 timer forelæsning/øvelser hver uge.
Engelsk.
Hastie, T., Tibshirani, R., Friedman, J.: The elements of statistical learning. Data mining, inference and prediction. Second Edition, Springer 2009.
Institut for Matematiske Fag.
På selvbetjeningen https://mit.au.dk fra den 1. til den 15. november 2011.
Ved kursets afslutning forventes den studerende inden for kursets emneområde at kunne:
Take-home eksamen som bedømmes efter 7-trinsskalaen med intern censur.