[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Bachelorprojektseminaret giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt.
Dette bachelorprojektseminar har følgende læringsmål:
1. Den studerende kan redegøre for relevante teorier, som rummer forklaringer på borgernes og eliternes holdninger til indvandrere
2. Den studerende kan diskutere teoriers styrker og svagheder
3. Den studerende kan operationalisere teorier, således at de bliver til hypoteser i en selvstændigt udformet problemstilling
4. Den studerende kan opstille et tilfredsstillende forskningsdesign (f.eks. et komparativt design)
5. Den studerende kan anvende relevante kvantitative/ kvalitative teknikker til at undersøge teoriers holdbarhed
6. Den studerende kan formidle på et præcist og forståeligt dansk
Dansk Folkeparti er gået frem ved hvert eneste valg siden dets oprettelse i 1995. Partiet Sverigedemokraterne klarede spærregrænsen ved det seneste parlamentsvalg i Sverige i 2010. I Tyskland har Thilo Sarrazins bog om muslimers manglende økonomiske bidrag til det tyske samfund udløst omfattende debat og udbredt anerkendelse. I Holland er Geert Wilders' parti (Frihedspartiet) blevet en betydelig parlamentarisk magtfaktor i kraft af stor vælgertilslutning. Østrigs FPÖ var regeringsparti under Haider i perioden 1999-2006 Alle eksempler angår fremmedfrygt, som er et udbredt fænomen i Danmark og en i række europæiske lande, og måske endda i stigende grad. En tilbagevendende diskussion drejer sig om, hvad fremmefrygt er udtryk for: racisme, fordomme, økonomiske overvejelser eller bekymring på den politiske kulturs vegne (sammenhængskraft)? Den klassiske synsvinkel har været, at det navnlig er den sociale baggrund (især uddannelsesniveauet), der forklarer fremmedfrygt. En alternativ synsvinkel er, at fremmedfrygt i virkeligheden er udtryk for, at de kulturelle forskelle mellem majoritetsbefolkningerne og etniske minoriteter er for store. Dette er hovedpåstanden i seminarets grundbog. Denne kultursammenstøds-tese er kontroversiel, om end mere og fremtrædende i den europæiske politiske debat (senest i Tyskland). Der er dog ingen grund til at tro, at tesen dækker alt, hvad der måtte være vigtigt i den virkelige verden. Nok så vigtigt for politologer er således spørgsmålet om, hvilken rolle de politiske partier spiller på indvandrerområdet. Især den politiske psykologi peger på, at partiernes budskaber forstærker allerede eksisterende holdninger, hvilket måske er forklaringen på, at indvandrerdebatten i Danmark og Sverige er ganske forskellig - også i Tyskland har de ledende politikere en anden tilgang til området. Seminaret vil dreje sig om disse spændende (og formentlig ikke gensidigt udelukkende) forklaringstyper, der relaterer sig til både individ- og eliteniveauet. Masse-elite-relationen er seminarets omdrejningsakse. Datamæssigt er der rig mulighed for at undersøge forskellige lande, selv om det vil være helt legitimt blot at give sig i kast med Danmark. Seminaret er rettet ind mod den kvantitative metode, men der er mulighed for, at der kan laves opgaver på et andet metodisk grundlag. Et vigtigt formål med undervisningen og den fælles diskussion er, at de studerende får rigelig med inspiration til at formulere deres egen problemstilling, som kan vedrøre enten borgernes holdninger eller eliternes påvirkning af borgernes holdninger.
Relevans:
Seminaret er særligt relevant for dem, der ønsker:
Ingen
Jens Peter Frølund Thomsen
Bachelorprojektseminaret afsluttes med en hjemmeopgave, hvori der behandles en nærmere afgrænset problemstilling inden for seminarets genstandsfelt. I tilknytning til udarbejdelsen af hjemmeopgaven gives der målrettet indføring i udformning af opgave- og forskningsdesign ligesom der ydes opgavevejledning.
Opgavebesvarelsen må have et omfang på maksimalt 10.000 ord, svarende til ca. 25 sider, inkl. bilag og noter, men ekskl. indholdsfortegnelse, litteraturliste og engelsk resumé. Resuméet indgår i bedømmelsen. Besvarelser, der overskrider det normerede omfang, vil blive afvist.
Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.
Pensum aftales med underviser og fastlægges i forhold til afhandlingens problemstilling. Det antages dog at have et omfang på 1.200 - 1.700 sider.
Foreløbig litteraturliste:
Green-Pedersen, C. & Krogstrup, J. (2008). Immigration as a Political Issue in Denmark and Sweden. European Journal of Political Research 47: 610-634
McLaren, L.M. (2003). Anti-Immigrant Prejudice in Europe: Contact, Threat Perception, and Preferences for the Exclusion of Migrants. Social Forces 81(3): 909-936.
Pettigrew, T.F. (1998). Reactions Toward the New Minorities of Western Europe. Annual Review of Sociology 24: 77-103.
Rydgren, J. (2003). Meso-level Reasons for Racism and Xenophobia. Some Converging and Diverging Effects of Radical Right Populism in France and Sweden. European Journal of Social Theory 6(1): 45-68.
Scheepers, P., Gisjberts, M. & Coenders, M. (2002). Ethnic Exclusionism in European Countries. Public Opposition to Civil Rights for Legal Migrants as a Response to Perceived Threat. European Sociological Review 18(1): 17-34.
Semyonov, M., Raijman, R. & Gorodzeisky, A. (2006). The Rise of Anti-Foreigner Sentiment in European Societies, 1988-2000. American Sociological Review 71(3): 426-449.
Sniderman, P.M. & Hagendoorn, L. (2007). When Ways of Life Collide . Princeton: Princeton University Press.