Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

1611C Islamismer i et andet nyt Mellemøsten ( forår 2011 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bacheloruddannnelsen i Statskundskab
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: Undervisning tirsdag, kl. 10-12 og fredag, kl. 10-12 i 1330-018. Første gang tirsdag den 1. februar 2011. 3 timer ugentligt. I praksis er forløbet før skrivefasen organiseret med to ugentlige sessioner, der hver består af en dobbelttime.
  • Deltagerbegrænsning: Hold på 15-17 deltagere. Der er undervisningstilmelding.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 29758

Formål

Bachelorprojektseminaret giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt.

Dette bachelorprojektseminar har følgende læringsmål: 

Det er hensigten, at deltagerne ved seminarets afslutning har opnået i) et detaljeret empirisk kendskab til forskellige former for islamisme i Mellemøsten, ii) et dybdegående kendskab til klassiske og nyere teorier og tilgange til, hvad islamisme er og til, hvilke faktorer der kan forklare dennes udviklingen i Mellemøsten, iii) en evne til at anvende disse teorier og approaches og vurdere deres frugtbarhed. Endeligt er det hensigten at deltagerne på den baggrund har opnået iv) en nuanceret forståelse af, hvorvidt og hvorfor forskellige typer af islamisme synes at vinde frem eller at gå tilbage i et 'andet nyt Mellemøsten'.

Indhold

Har al-Qaida genvundet fordums styrke efter Irak-krigen, eller giver det i dag kun mening at tale om en 'glo­kal' al-Qaidaisme, og hvorfor har der i det nye årtusinde været så mange selvmordsangreb? Vil demokratiske reformer i Mellemøsten svække eller bringe islamister til magten? Modereres islamister, når Mellemøstens 'liberaliserende autokratier' inkluderer dem i den politiske proces, og hvad sker der, når de ekskluderes? Hvilken rolle spiller forskellige 'mu­lig­heds­rum' for Det Mus­lim­ske Bro­der­skabs udvikling i en syrisk, jordansk og ægyptisk kon­tekst og bør 'brødrene' ses som et trans­­mis­sions­bælte for eller snarere som en brandmur mod militant islamisme? Er salafister apolitis­ke, og hvorfor vinder de frem i disse år? Bør vestlige rege­rin­ger gå i dialog med mellemøstlige isla­mis­ter, og giver det mening at son­dre mellem moderate og radikale islamister? Kan isla­misme ses som en særlig form for na­tio­na­lis­me eller er den ufor­ene­lig med sel­ve nationalstatstanken og bør man sondre mel­lem for­skel­li­ge former for militant isla­misme eller kan Hamas, al-Qai­da, Fatah al-Islam og Hiz­­ballah be­hand­les un­der ét?

Alle disse spørgsmål kredser om en fælles tematik, der handler om, hvor islamismen bevæger sig hen i et 'andet nyt Mel­lem­øs­ten'; altså en regional konstellation, der på den ene side adskiller sig fra det 'gamle Mel­lem­øs­ten' før Irak-krigen, og på den anden side er væsentlig for­skel­lig fra det post-histo­ris­ke/islamistiske/arabiske 'nye Mellem­østen', som Bush-ad­ministrationen fore­stil­­lede sig. Den­­ne tematik udgør omdrejningspunktet for dette BA-projektseminar, hvor vi skal a) undersøge og vurdere forskellige tilgange til, hvad mellemøstlig islamisme er, og hvordan denne studeres; b) sammenholde for­skel­lige islamisme- typologier og diskutere deres styrker og svagheder; c) sammenligne udvik­lings­ tendenser in­­den for for­skel­lige ty­per af islamisme og forklare lighedstræk og forskelle; og d) undersøge nogle af de centrale tvister i den aktuelle islamisme-debat. Det er hensigten, at deltagerne ved seminarets afslutning har opnået i) et detaljeret empirisk kendskab til forskellige former for islamisme i Mellemøsten, ii) et dybdegående kendskab til klassiske og nyere teorier og tilgange til, hvad islamisme er og til, hvilke faktorer der kan forklare dennes udviklingen i Mellemøsten, iii) en evne til at anvende disse teorier og approaches og vurdere deres frugtbarhed. Endeligt er det hensigten, at deltagerne på den baggrund har opnået iv) en nuanceret forståelse af, hvorvidt og hvorfor forskellige typer af islamisme synes at vinde frem eller at gå tilbage i et 'andet nyt Mellemøsten'.

Seminaret er organiseret i tre faser, hvor hovedvægten ligger på den anden. Den første vil diskutere forholdet mellem religion og politik i Mel­lemøsten og vurdere for­skel­lige forståelser af, hvad islamisme er, hvornår den er opstået, og hvordan den står i forhold til islam og muslimer og endeligt, hvordan den kan studeres. På baggrund af en firedelt typologi af islamismer vil vi i den anden fase sammenligne politisk, missionerende, doktrinær jihadi og nationalistisk jihadi islamis­me, ligesom vi vil sammenligne shiitisk og sunnitisk islamisme i Mellemøsten. Igennem case-studier af en række konkrete islamistiske be­vægelser vil vi dels identificere deres visioner, stra­­te­gier, akti­vis­me­-og organisations­former, intellektuel inspi­ra­ti­on og udviklings­ten­den­ser og dels forsøge at forklare forskelle og lighedstræk mellem disse. I den tredje og sidste fase ryk­kes fokus fra Mel­lem­østen til den amerikanske og europæiske debat om, hvordan vest­li­ge regeringer bør forholde sig til islamistiske bevægelser i Mellemøsten, og om hvordan denne relaterer sig til de senere års dialog-og demokratiseringsinitiativer i forhold til Mellemøsten. 

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Morten Valbjørn

Prøveform

Bachelorprojektseminaret afsluttes med en hjemmeopgave, hvori der behandles en nærmere afgrænset problemstilling inden for seminarets genstandsfelt. I tilknytning til udarbejdelsen af hjemmeopgaven gives der målrettet indføring i udformning af opgave- og forskningsdesign ligesom der ydes opgavevejledning.

Opgavebesvarelsen må have et omfang på maksimalt 10.000 ord, svarende til ca. 25 sider, inkl. bilag og noter, men ekskl. indholdsfortegnelse, litteraturliste og engelsk resumé. Resuméet indgår i bedømmelsen. Besvarelser, der overskrider det normerede omfang, vil blive afvist.

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.

Undervisningsformen veksler mel­lem dialog-baserede forelæs­ninger, der intro­du­cerer til de generelle problematikker, aktiv studenterdeltagelse i form af præ­sen­tationer baseret på case-studier, deltagelse i diskussioner samt e-læring via AULA mellem timerne. Der vil endvidere være en gæste­fore­læs­nin­g ligesom der planlægges en ekskursion til København, hvor vi skal mødes med forske­re, analytikere og embedsmænd, der beskæftiger sig med islamisme i Mellemøsten. Det forventes, at alle er aktive både på timerne og på AULA ligesom det forventes, at alle deltager i fremlæggelse og diskussion af egne og andres synopser og opgaver.

Mere specifikt vil seminaret overordnet være organiseret i to ugentlige sessioner, der hver udgør en dobbelttime. Den første session af disse er primært underviser-styret. Her introduceres til de store linjer og generelle problematikker vedr. tendenser og tvister inden for forskellige typer islamisme hvilket udgør basis for en fælles diskussion på klassen. Den anden session, der er mere studenter­drevet, vil basere sig på case-oplæg og fælles diskussion af potentielle opgave­pro­blem­stil­linger.

Litteratur

Pensum aftales med underviser og fastlægges i forhold til afhandlingens problemstilling. Det antages dog at have et omfang på 1.200 - 1.700 sider.

Endelig litteraturliste og læseplan foreligger ved semesterstart.

Ayoob, Mohammed (2008). The Many Faces of Political Islam: Religion and Politics in the Muslim World , Ann Arbor: University of Michigan Press.

Brown, Nathan & Amr Hamzawy (2010). Between Religion and Politics , NY: Carnegie Endowment for Internationial Peace.

Cofman Wittes, Tamara (2008). "Islamist Parties: Three Kinds of Movements", Journal of Democracy , 19, 3, pp. 7-12.

Crone, Manni, Ulrik Gad & Mona Kanwal Sheikh (2008). "Dusting for Fingerprints: The Aarhus Approach to Islamism", Distinktionen - Scandinavian Journal of Social Theory , 17, pp. 189-203.

Dalacoura, Katerina (2006). "Islamist terrorism and the Middle East democratic deficit: Political exclusion, repression and the causes of extremism", Democratization , 13, 3, pp. 508-525.

Eickelman, Dale F. & James Piscatori (2004). Muslim politics , New Jersey: Princeton University Press.

Euben, Roxanne L. & Muhammad Qasim Zaman (eds) (2009). Princeton Readings in Islamist Thought , Princeton : Princeton  University Press

Hegghammer, Thomas (2006). "Global Jihadism After the Iraq War", Middle East Journal , 60, 1, pp. 11-32.

Kurzman, Charles & Ijlal Naqvi (2010). "Do Muslims Vote Islamic?", Journal of Democracy , 21, 2.

Lynch, Marc (2010). Islam Divided Between 'Salafi-jihad' and the 'Ikhwan', Studies in Conflict & Terrorism , 33, 6, pp. 467-487.

Mandaville, Peter (2007). Global Political Islam , NY: Routledge.

Meijer, Roel (ed.) (2009). Global Salafism - Islam's New Religious Movement , London: Hurst & Co.

Moghadam, Assaf (2009). "Motives for Martyrdom: Al-Qaida, Salafi Jihad, and the Spread of Suicide Attacks", International Security , 33, 3, pp. 46-78.

Mozaffari, Mehdi (2007). "What is Islamism? History and Definition of a Concept", Totalitarian Movements and Political Religions , 8, 1, pp. 17-33.

Nasr, Vali (2005). "The Rise of 'Muslim Democracy'", Journal of Democracy , 16, 2, pp. 13-27.

Robinson, Glenn E. (2007). "The battle for Iraq: Islamic insurgencies in comparative perspective", Third World Quarterly , 28, 2, pp. 261-273.

Schwedler, Jillian (2006). Faith in Moderation: Islamist Parties in Jordan and Yemen , Cambridge: Cambridge University Press.

Stepan, Alfred & Graeme B. Robertson (2003). "An 'Arab' more than 'Muslim' Electoral Gap", Journal of Democracy , 14, 3 July, pp. 30-44.

Valbjørn, Morten (2008). "Islamismens - mange - udviklingsveje", Den Ny Verden - Tidsskrift for internationale studier , 41, 1

Volpi, Frederic (2010). Political Islam Observed , London: Hurst.

Wiktorowicz, Quintan (2006). Islamic activism: a social movement theory approach , Bloomington: Indiana University Press.

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i statskundskab

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur