Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

165C Institutioner, personlige karakteristika og offentligt ansattes adfærd ( forår 2011 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bacheloruddannnelsen i Statskundskab
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: Første gang tirsdag 1. februar 2011, kl. 10-13 i 1323-130
  • Deltagerbegrænsning: Hold på 15-17 deltagere. Der er undervisningstilmelding.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 29753

Formål

Bachelorprojektseminaret giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt.

Dette bachelorprojektseminar har følgende læringsmål:

Et mål med seminaret er at udvide og nuancere de studerendes kendskab til og forståelse for offentligt ansattes adfærd. Et andet formål er at styrke deltagernes evne til at gennemføre teoretisk styrede empiriske undersøgelser. Både gode analytiske evner samt forståelse for offentligt ansattes adfærd er nyttige evner, hvad enten man kommer til at sidde i en analysefunktion eller som offentlig administrator.

Indhold

Skal vi forvente et andet miljøtilsyn, hvis den tilsynsførende er en mand frem for en kvinde? Bliver unge gymnasieelever vejledt anderledes om uddannelsesvalg af en kvindelig vejleder end af en mandlig? Varetages ældrerengøring ens uafhængigt af alder? Har lærer med anden etnisk baggrund betydning for læringen hos børn af anden etnisk baggrund?

Et evigt paradoks i indretningen af den offentlige sektor er, at vi på den ene side - af hensyn til effektivitet og fleksibilitet - gerne vil overlade de ansatte et vist skøn og en vis autonomi i jobbet, men samtidig har vi et ønske om, at borgere og brugere behandles lige og uafhængigt af, om de tilfældigvis præsenteres for medarbejder X eller Y, når de er i kontakt med det offentlige.

En stående diskussion i forvaltningsforskningen er imidlertid, om offentligt ansattes adfærd først og fremmest er et produkt af de organisatoriske og institutionelle rammer, som adfærden finder sted i, eller om adfærden bestemmes af aktørforhold som fx. interesser, policypræferencer og personlighedstræk og evner. Er vores adfærd, når vi agerer i en bestemt rolle som offentligt ansat, uafhængige af vores personlige karakteristika som fx alder, køn, etnicitet og social baggrund - eller præger sådanne faktorer adfærden og dermed implementeringen af de offentligt vedtagne politikker - og dermed ikke gør det ligegyldigt, om vi som borgere præsenteres for medarbejder X eller Y?

Analyser forankret i institutionel teori har gang på gang vist, hvordan variation i institutionelle indretninger ændrer de ansattes adfærd, men samtidig har meget forskning i markarbejderadfærd gentagne gange påvist variation i adfærd - ikke kun på tværs af institutionelle rammer, men også mellem individer under samme rammer.

De studerende vil på seminariet blive præsenteret for forskellige teoretiske tilgange til at forstå og forklare offentligt ansattes adfærd og deres betydning for implementeringen af offentlige politikker - herunder fx klassisk markarbejderteori, institutionel teori, identitetsteorier, teorier om repræsentativt bureaukrati og teorier om betydningen af forskelle i fundamentale evner og personlighedstræk - herunder også motivationsforskelle.

Der vil på seminariet blive lagt vægt på at træne de studerendes evne i - med inspiration fra litteraturen - at opbygge et teoretisk argument og designe undersøgelser til at teste argumentets empiriske støtte. Hvilket også vil være kravet til de studerendes bacheloropgave.

Vi vil også på seminariet gennemgå og diskutere forskellige dataindsamlings- og analysemetoder (såvel kvantitative og kvalitative) som anvendes og kan anvendes i studiet af offentligt ansattes adfærd og betydningen af personlige karakteristika.     

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Vibeke Lehmann Nielsen

Prøveform

Bachelorprojektseminaret afsluttes med en hjemmeopgave, hvori der behandles en nærmere afgrænset problemstilling inden for seminarets genstandsfelt. I tilknytning til udarbejdelsen af hjemmeopgaven gives der målrettet indføring i udformning af opgave- og forskningsdesign ligesom der ydes opgavevejledning.

Opgavebesvarelsen må have et omfang på maksimalt 10.000 ord, svarende til ca. 25 sider, inkl. bilag og noter, men ekskl. indholdsfortegnelse, litteraturliste og engelsk resumé. Resuméet indgår i bedømmelsen. Besvarelser, der overskrider det normerede omfang, vil blive afvist.

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.

Litteratur

Pensum aftales med underviser og fastlægges i forhold til afhandlingens problemstilling. Det antages dog at have et omfang på 1.200 - 1.700 sider.

(endelig litteraturliste og seminarplan vil ligge ved semesterstart) 

Brehm & Gates (1997). "Working, shirking and Sabotage"  

Nielsen, (2011). "Den lille betingede forskel"

Andersen & Serritzlew (2011). "Køn, public service motivation og adfærd"

Wilkins & Keiser (2006). "Linking Active and passive Representation for Gender: The Case of Child Support"

Keiser, Mueser & Whan Choi (2004). "Race, Bureaucratic Discretion, and the Implementation of Welfare Reform"

Keiser, Wilkins, Meier & Hollan (2002). "Lipstick and Logarithms: Gender, Identity, Institutional Context, and Representative Bureauracy" 

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i statskundskab

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur