Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

166C Demokrati og rettigheder på tværs af grænser - med særligt fokus på Europa ( forår 2011 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bacheloruddannnelsen i Statskundskab
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: Første gang tirsdag 1. februar 2011, kl. 12-18 i 1327-026 Hovedparten af undervisningen ligger i februar og marts med op til 6 timer per uge. Senere på semestret arrangeres der workshops i tilknytning til projektskrivningen.
  • Deltagerbegrænsning: Hold på 15-17 deltagere. Der er undervisningstilmelding.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 29749

Formål

Bachelorprojektseminaret giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt.

Dette bachelorprojektseminar har følgende læringsmål:

1. Den studerende kan redegøre for udvalgte teorier om demokrati og rettigheder på tværs af grænser og konkrete problemer, der knytter sig til disse inden for de europæiske lande og den europæiske Union.

2. Den studerende kan sammenligne fagets teorier og identificere disses forskelle/ligheder og styrker/svagheder i relation til konkrete problemer vedrørende demokrati og rettigheder på tværs af grænser.

3. Den studerende kan selvstændigt formulere en problemstilling, der er relateret til fagets teorier og empiriske problemfelt.

4. Den studerende kan udvælge og anvende relevante teorier og på baggrund af disse gennemføre en systematisk, velargumenteret og veldokumenteret analyse af den valgte problemstilling.

5. Den studerende kan vurdere frugtbarheden af fagets teorier og deres anvendelse i forhold til løsningen af den valgte problemstilling.

Indhold

Menneskers rettigheder strækker sig på tværs af grænser på forskellig vis. Menneskerettighederne, som vi finder dem i menneskerettighedskonventioner, gælder på tværs af grænser. Menneskerettigheder er noget som vi har uafhængigt af vores status som borgere i enkelte stater. Flygtningekonventionen giver visse rettigheder til flygtninge.

De enkelte europæiske lande tildeler indvandrere af forskellig art forskellige statusser med forskel i rettigheder, og giver dem adgang til at blive fuldgyldige borgere, statsborgere, i deres lande på baggrund af forskellige kriterier.

Inden for EU følger der en række, civile, økonomiske, sociale og politiske rettigheder med Unionsborgerskabet som gælder på tværs af grænser. Selve EU politiske institutioner kan ses som et udtryk for at borgerne via deres politiske repræsentation i Europa-Parlamentet og i Ministerrådet har demokratiske, politiske rettigheder, der rækker indover hinandens grænser.

Seminaret sigter til at analysere og sammenligne de rettigheder, der gælder på tværs af grænser og vurdere deres indhold i lyset af normative teorier om postnationalt demokrati, medborgerskab, global retfærdighed, åbne og lukkede grænser for (ind-)vandring, (im-)migranters rettigheder og pligter i deres værtslande og rettighedernes institutionelle sikring på tværs af landegrænser, herunder internationale domstoles rolle. Seminaret lægger vægt på de europæiske lande og særligt på EU, der netop repræsenterer et helt egenartet fænomen i forhold til at skabe rettigheder for individer på tværs af grænser.

Kurset lægger dermed op til en række forskelligartede bachelorprojekter, som kombinerer empiriske analyse af rettighedsstrukturerer, politikker og politiske debatter med en normativ analyse og vurdering.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Tore Vincents Olsen

Prøveform

Bachelorprojektseminaret afsluttes med en hjemmeopgave, hvori der behandles en nærmere afgrænset problemstilling inden for seminarets genstandsfelt. I tilknytning til udarbejdelsen af hjemmeopgaven gives der målrettet indføring i udformning af opgave- og forskningsdesign ligesom der ydes opgavevejledning.

Opgavebesvarelsen må have et omfang på maksimalt 10.000 ord, svarende til ca. 25 sider, inkl. bilag og noter, men ekskl. indholdsfortegnelse, litteraturliste og engelsk resumé. Resuméet indgår i bedømmelsen. Besvarelser, der overskrider det normerede omfang, vil blive afvist.

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.

Undervisningen baseres på en kombination af korte forelæsninger, diskussioner herunder i mindre grupper, gruppe oplæg og individuelle præsentationer af problemstillinger. Der lægges med henblik på projektskrivningen særlig vægt på at de studerende gennem oplæg og gensidig feedback opøver evne til at vurdere kvaliteten af andres - og dermed også egen - redegørelse, argumentation og analyse.

Litteratur

Pensum aftales med underviser og fastlægges i forhold til afhandlingens problemstilling. Det antages dog at have et omfang på 1.200 - 1.700 sider.

Foreløbigt pensum i udvalg.           

Abizadeh, A., 2008, "Democratic Theory and Border Coercion: No Right to Unilaterally Control Your Own Borders," Political Theory, 36: 37-65. •

Archibugi et al, 1998 Re-imagining political community : studies in cosmopolitan democracy, 1998, Polity, Cambridge.

Bader, V., 2005, "The Ethics of Immigration," Constellations, 12: 331- 361. •

Bauböck, R. 1996, "Cultural minority rights for immigrants", International Migration Review, vol. 30, no. 1, pp. 203-250.

Bellamy, R. & Castiglione, D. 2000, "Democracy, Sovereignty and the Constitution of the European Union: The Republican Alternative to Liberalism", The European Union and its Order.Oxford: Blackwell, , pp. 170-90.

Bellamy, R. & Warleigh, A. 2005, Citizenship and governance in the European Union, Continuum Intl Pub Group.

Bellamy, R. 2006, "Still in Deficit: Rights, Regulation, and Democracy in the EU", EUROPEAN LAW JOURNAL, vol. 12, no. 6, pp. 725.

Bellamy, R. 2006, "The European Constitution is Dead, Long Live European Constitutionalism", Constellations, vol. 13, no. 2, pp. 181-189.

Benhabib, S. 2004, The rights of others: Aliens, residents, and citizens, Cambridge Univ Pr.

Bohman, J. 2007, Democracy across borders: from Dêmos to Dêmoi, The MIT Press.

Bosniak, L., 2006, The Citizen and the Alien: Dilemmas of Contemporary Membership , Princeton: Princeton University Press.

Caney, S. 2006, Justice beyond borders: a global political theory, Oxford University Press, USA.

Carens, J., 1987, "Aliens and Citizens: The Case for Open Borders," Review of Politics, 49: 251-273.

Gibney, M. (ed.), 1988, Open Borders? Closed Societies? The Ethical and Political Issues , New York: Greenwood Press.

Habermas, J. & Pensky, M. 2001, The postnational constellation: political essays, Polity.

Howard, M.M. 2009, The politics of citizenship in Europe, Cambridge University Press.

Jacobson, D. 1996, Rights across borders: Immigration and the decline of citizenship, Johns Hopkins Univ Pr.

Joppke, C. 2004, "The retreat of multiculturalism in the liberal state: theory and policy 1", The British journal of sociology, vol. 55, no. 2, pp. 237-257.

Joppke, C. 2007, "Beyond national models: Civic integration policies for immigrants in Western Europe", West European Politics, vol. 30, no. 1, pp. 1-22.

Joppke, C. 2007, "Transformation of Immigrant Integration: Civic Integration and Antidiscrimination in the Netherlands, France, and Germany", World Politics, vol. 59, no. 2, pp. 243.

Kofman, E. 2005, "Citizenship, migration and the reassertion of national identity", Citizenship Studies, vol. 9, no. 5, pp. 453-467.

Kymlicka, W. 2003, "Immigration, citizenship, multiculturalism: exploring the links", Political Quarterly, vol. 74, no. s1, pp. 195-208.

Miller, D.  forthcoming, "Why Immigration Controls are not Coercive: A Reply to Arash Abizadeh," Political Theory .

Miller, D., 2008, "Immigrants, Nations, and Citizenship," The Journal of Political Philosophy , 16: 371-390.

Morgan, G. 2007, The idea of a European superstate: public justification and European integration, Princeton Univ Pr.

Siedentop, L. 2001, Democracy in Europe, Columbia Univ Pr.

Soysal, Y.N. 1994, Limits of citizenship: migrants and postnational membership in Europe, University of Chicago Press.

Weiler, J.H.H. 1999, The constitution of Europe, Cambridge University Press.

Wellman, C., 2008, "Immigration and Freedom of Association," Ethics, 119: 109-141.

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i statskundskab

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur