Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

168C Folketinget ( forår 2011 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bacheloruddannnelsen i Statskundskab
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: Første gang torsdag 3. februar 2011, kl. 12-15 i 1325-336
  • Deltagerbegrænsning: Hold på 15-17 deltagere. Der er undervisningstilmelding.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 29751

Formål

Bachelorprojektseminaret giver en videregående og uddybende behandling af et politologisk relevant emne på baggrund en gennemgang og diskussion af litteraturen og problemstillinger inden for seminarets genstandsfelt.

Dette bachelorprojektseminar har følgende læringsmål:

Det overordnede mål er, at de studerende efter at have deltaget i undervisningsaktiviteterne i seminaret kan udarbejde en opgave, der bringer ny viden om Folketinget (/parlamenter) - dvs. en forskningslignende opgave. Det indebærer bl.a. at den studerende kan redegøre for de for opgaven relevante teorier inden for især repræsentation, deliberation, lovgivning (herunder finansloven), regeringsdannelse eller kontrol med regeringen; kan redegøre for de for opgaven valgte metoder fx interviews; og at den studerende kan redegøre for sagsforhold inden for faget, hvilket især vil være empiriske aspekter af Folketinget. Den studerende skal endvidere kunne identificere teoriers, metoders og beskrivelser af sagsforholds styrker og svagheder med henblik på at kunne udpege, hvad det er, vi allerede ved, og hvad det er, vi mangler at få at vide. På denne baggrund skal den studerende selvstændigt kunne formulere en problemstilling. Endvidere skal den studerende kunne opstille et design, der egner sig til at afklare problemstillingen, og den studerende skal kunne indhøste og analysere det nødvendige empiriske materiale under anvendelse af relevante teorier, approaches og metoder. Den studerende skal også kunne vurdere styrken og rækkevidden af de fremkomne resultater.  Ifølge sagens natur skal den studerende endvidere kunne formidle ovenstående skriftligt i sin opgave. Selvom det kan lyde ambitiøst, viser erfaringen, at disse mål kan resultere i rigtig gode og spændende opgaver.

Indhold

Politik kan ifølge Easton defineres som den autoritative fordeling af værdier med gyldighed for et samfund. Selvom det politiske ikke kan lokaliseres til et bestemt sted, er der en bestemt institution, der skiller sig ud: Folketinget. I Folketinget støder forskellige politiske holdninger sammen, og i samspil med regeringen, som udspringer og kan afsættes af Folketinget, træffes afgørende beslutninger med gyldighed for hele Danmarks befolkning. Med Viggo Hørups ord kan vi med en vis forsigtighed sige: "Ingen over og ingen ved siden af Folketinget".

Parlamenter i parlamentariske demokratier er blevet tilskrevet flere forskellige funktioner - Hague og Harrop opregner seks funktioner: Repræsentation af vælgerne, deliberation af vigtige anliggender, lovgivning, vedtagelse af finansloven, regeringsdannelse og kontrol med regeringen. Seminaret vil i store træk være struktureret efter disse funktioner, men vi vil både se Folketinget som en institution, der står over for regeringen, og som en arena for partiaktørernes virke. Vigtige fænomener som partisammenhold, forligsdannelse og Folketingets udvalg vil naturligvis indgå. Der vil blive lagt vægt på såvel empiriske analyser af Folketinget som på relevante teorier, og komparative analyser mv. vil blive inddraget.

Der er mulighed for at skrive mange forskellige hjemmeopgaver. Hovedfokus forventes at være Folketinget, men man kan også sammenligne med andre landes parlamenter eller undersøge tilsvarende fænomener i de danske byråd.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Asbjørn Skjæveland

Prøveform

Bachelorprojektseminaret afsluttes med en hjemmeopgave, hvori der behandles en nærmere afgrænset problemstilling inden for seminarets genstandsfelt. I tilknytning til udarbejdelsen af hjemmeopgaven gives der målrettet indføring i udformning af opgave- og forskningsdesign ligesom der ydes opgavevejledning.

Opgavebesvarelsen må have et omfang på maksimalt 10.000 ord, svarende til ca. 25 sider, inkl. bilag og noter, men ekskl. indholdsfortegnelse, litteraturliste og engelsk resumé. Resuméet indgår i bedømmelsen. Besvarelser, der overskrider det normerede omfang, vil blive afvist.

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen forudsætter aktiv deltagelse fra de studerendes side. Ved seminarets start aftaler lærer og studerende på hvilke måder, aktivitetskravet opfyldes på seminaret.

I seminarets første halvdel diskuteres fælles litteratur. Undervisningen vil bestå af en blanding af underviserstyret undervisning, oplæg fra underviseren, summegrupper og oplæg fra de studerende. Allerede på seminarets første halvdel vil vi beskæftige os med opgaveskrivningen ved at læse om forskningsdesign og ved at diskutere mulige opgaveemner. Som overgang mellem seminarets første og anden del diskuterer vi deltagernes synopser. Herefter er der skrivepause. I forbindelse med udarbejdelsen af opgaverne er der individuel vejledning. Undervisningsforløbet sluttes af med gennemgang af opgaverne over et par dage.

Litteratur

Pensum aftales med underviser og fastlægges i forhold til afhandlingens problemstilling. Det antages dog at have et omfang på 1.200 - 1.700 sider.

Den foreløbige litteraturliste er:

Andeweg, Rudy B. og Lia Nijzink "Beyond the Two-Body Image: Relations Between Ministers and MPs", pp. 152-178 i Herbert Döring (red.), Parliaments and Majority Rule in Western Europe, Frankfurt: Campus Verlag, 1995.

Bessette, J.M., "Deliberation: Political Aspects" in Neil J. Smelser and Paul B. Baltes (eds.), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, pp. 3377-3380, 2001/2004.

Christiansen, Flemming Juul, "Aftaler på tværs af sektorer i Folketinget", Politica, Årgang 37, nr. 4, pp. 423-439, 2005.

Christiansen, Flemming Juul, Politiske Forlig i Folketinget: Partikonkurrence og samarbejde, Århus: Politica, pp. 11-118 og 131-137, 2008.

Christiansen, Peter Munk, Birgit Møller og Lise Togeby, Den danske elite, København: Hans Reitzels Forlag, 2001.

Christiansen, Søren Lind, "Holdninger til Finansloven", politica, 26. årg., nr. 1, pp. 32-45, 1994.

Cox, Gary W., McCubbins, Mathew D., Skjæveland, Asbjørn, "Agenda Power and Lawmaking in the Danish Folketing", artikelmanuskript, 2009/2010.

Damgaard, Erik, "Denmark: The life and Death of Government Coalitions", in Müller, Wolfgang C. & Kaare Strøm (eds.), Coalition Governments in Western Europe, Oxford: Oxford University Press, pp. 231-263, 2000.

Galton, Francis, "One Vote, One Value", Nature, no. 1948, p. 414, 1907.

Folketinget, "Folketingets kontrol med regeringen", http://www.ft.dk/, 2007.

Frandsen, Aage, Politik i praksis, København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag, 2006.

Frandsen, Aage, Lovgivningsprocessen i praksis, København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag, 2008.

Green-Pedersen, Christoffer, "Folketinget under fortsat forandring", politica, Årg. 37, nr. 4, pp. 394-410, 2005.

Jensen, Henrik, Partigrupperne i Folketinget, Kbh.: Jurist- og Økonomforbundets Forlag, 2002.

Jensen, Henrik, "A Model for the Strictest Scrutiny? The Danish European Affairs Committee in a Party Group Perspective" pp. 207-228 in Ronald Holzhacker & Erik Albæk (eds.), Democratic Governance and European Integration: Linking Societal and State Processes of Democracy, Cheltenham & Northhampton, Edward Elgar Publishing, 2007.

Jensen, Torben K. De Folkevalgte: En analyse af folketingsmedlemmernes sociale baggrund og repræsentationsadfærd, Århus: Aarhus Universitetsforlag, 2004.

Jensen, Torben K., Politik i praxis: Aspekter af danske folketingsmedlemmers politiske kultur og livsverden, København: Samfundslitteratur, 1993.

King, Gary, Robert O. Keohane & Sidney Verba. Designing social inquiry. Scientific inference in qualitative research, Princeton: Princeton University Press, kap. 1, 1994.

Laver, Michael (1998). "Models of Government Formation", Annual Review of Political Science, vol. 1, pp. 1-25.

Laver, Michael & Norman Schofield, Multiparty Government: The politics of coalition in Europe, University of Michigan Press, pp. 119-134, 1998.

Marker, Peter, "Situationsbestemt politisk repræsentation i Folketinget" , Politica, Årg. 31, nr. 2, pp. 192-207, 1999.

Owens, John E., "Explaining Party Cohesion and Discipline in Democratic Legislatures: Purposiveness and Contexts", Journal of Legislative Studies, Vol. 9, No. 4, 12-40, 2003.

Pedersen, Helene Helboe, "How Intra-Party Power Relations Affect the Coalition Behaviour of Political Parties" Party Politics, Vol. 16, no. 6, pp. 737-754, 2010.

Skjæveland, Asbjørn, "Party Cohesion in the Danish Parliament", Journal of Legislative Studies, vol. 7, no. 2, pp. 35-56, 2001.

Skjæveland, Asbjørn, "Modelling Government Formation in Denmark and beyond", Party Politics, Vol. 15, No. 6, p. 715-735, 2009.

Skjæveland, Asbjørn, "Regeringsdannelsen i Danmark", pp. 215-231 i Karina Kosiara-Pedersen & Peter Kurrild-Klitgaard (red.), Partier og partisystemer i forandring: Festskrift til Lars Bille, Odense: Syddansk Universitetsforlag, 2008.

Strøm, Kaare, "A Behavioral Theory of Competitive Political Parties", American Journal of Political Science, vol. 34, no. 2, pp. 565-598, 1990.

Van Roozendaal, Peter, "Centre Parties and Coalition Cabinet Formations: a game theoretic approach", European Journal of Political Research, vol. 18, pp. 325-348, 1990.

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i statskundskab

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur